CTC (Centralized Traffic Control) Sinyalizasyon Sistemi

Değişik CTC sinyal senaryoları


Erenköy istasyonu doğu çıkışındaki dört lambalı sinyal. İleride makas olduğu için ikinci sarı sapmalı  gidecek trenleri uyarıyor (29. Nisan. 2002).


Eerenköy doğu girişindeki dört lambalı CTC sinyalleri ve çapraz geçiş. Kurb nedeniyle güney hattın sinyali daha iyi görünebilsin diye yukarıda (29. Nisan. 2002).


Cebeci doğu çıkışında bulunan dört lambalı sinyal direği (30. Kasım. 2005).


Kayaş istasyonu doğu çıkış sinyallerinden biri. Bu hat doğrudan ana hatta bağlı olduğu (doğru yol), herhangi bir makas (sapma) olmadığı için üç lambalı sinyal var. Eskiden bu nokta CTC sisteminin sonuydu ve bu sinyalde CTC SONU uyarısıyla birlikte sadece kırmızı ve yeşil lambalar vardı. (30 Haziran. 2002).


Sirkeci-Halkalı hattı üzerinde CTC'nin bitimini gösteren son sinyal direği. Bu noktadan sonrası (Sirkeci yönüne doğru) DRS ile denetlenmektedir (23. Ekim. 2003).


Kayaş doğu girişindeki CTC sinyali. Buradan giren trenler yan hatta alınabileceği için ikinci sarı lambası da olan dört lambalı kafa kullanılmış (30. Haziran. 2002).


Sapmalı giriş yapılacağını gösteren (alttaki) sarı ve bir sonraki sinyalin kırmızı olabileceğini gösteren (üstteki) sarı. Bu sinyal bildirisine "sarı üzeri sarı" denmektedir (8. Nisan. 2005).


Tekrarlama sinyali beyaz ve yeşil bildiri veren iki ışık ile beyaz yuvarlak üzerinde T harfi içeren bir diskten oluşur. Yeşil ışık varılacak ilk sinyal bildirisinin yeşil veya sarı olduğunu (istasyon giriş sinyali olması ve giriş-çıkış sinyalleri arasındaki mesafenin fren mesafesinden kısa olması durumunda yalnız yeşil bildiri verdiğini), beyaz ışık ise varılacak ilk sinyalin kırmızı (istasyon giriş sinyali olması ve giriş ve çıkış sinyalleri arasındakei mesafenin fren mesafesinden kısa olması durumunda yeşil dışında bir bildiri, giriş-çıkış sinyalleri arasındaki mesafenin fren mesafesinden uzun olması durumunda yeşil veya sarı dışında bir bildiri verdiği) olduğunu haber verir (Hasanoğlan, 8. Mart. 2005).


Tekrarlama sinyali, sinyal direğinin yeterli mesafeden görülemediği durumlarda sinyal bildirisini makiniste önceden haber vermek ve gerekli önlemleri alabilmesi için zaman tanımak için kullanılır. Burada yoldaki virajlar nedeniyle sinyal bildirisi makinistler tarafından yeterince önceden görülememektedir (Nenek doğu, doğuya doğru, 8. Mart. 2005)


Kayaş doğu giriş sinyalinin hemen yanındaki elektrik bağlantıları. Fotoğrafın solundaki yükseltilmiş ince plaka ATS (30. Haziran. 2002).


Hat devrelerini birbirinden ayırmak için kullanılan izoleli cebireler (11. Ağustos. 2002).


Hat devrelerinin kabloları ve bağlantı kutuları ile bir izoleli cebire (11. Ağustos. 2002).


CTC sinyalizasyon sistemine ait Kayaş Doğu Röle Evi ve yanında CTC telefon prizi (15. Eylül. 2002).


CTC sisteminde, elektrifikasyonun olduğu yerlerde, direk trafoları aracılığıyla katenerdeki gerilimden de beslenir (Haydarpaşa-Ankara hattı km 183 civarı, 9. Ağustos. 2004).


A4 14 051'in a vagonunda Kayaş istasyonundan Ankara'ya dönmek üzere çıkarken trenimiz kırmızı sinyalde durdu. İleride çapraz geçiş (kruvasman) makaslarının bakımı yapılıyordu. Bir görevli çapraz geçişin orada beklerken diğer görevli röle evinden kumanda merkezine telefon ederek bakıma ara verildiğini, banliyö treninin geçebileceğini söylüyordu (30. Haziran. 2002).


Çok kısa bir süre sonra trenimize yeşil-sarı yandı. Yeşil önümüzde en az iki bloğun açık olduğunu, alttaki sarı (bezen ikinci sarı da deniyor) ise trenimizin makastan (bu durumda kruvasmandan sağ hatta) geçeceğini, bu nedenle sınırlı hızla ilerlemesini bildiriyordu. Diğer hattın sinyalinde (2BA) ise kırmızı yanıyordu (30. Haziran. 2002).


Ve trenimiz yeşil-sarı sinyali geçiyor. Bu sinyalde yukarıdan aşağı lamba sıralanışı şöyle: Sarı (sonraki sinyal kırmızı), yeşil (en az iki blok açık), kırmızı (dur) sarı (geçiş sapmalı). Trenin ilk dingili önümüzdeki bloğa bastığı zaman sinyal otomatik olarak kırmızıya dönüp öndeki bloğun dolu olduğunu bildirecektir (30. Haziran. 2002).


İstasyon ve saydinglerin giriş ve çıkışında bulunan yer ve kumanda makinası hat modeli üzerindeki sinyal tanıtım numaralarına göre numaralanırlar. Burada B harfi batıya, D harfi ise doğuya yön veren sinyalleri bildirir. Dörtlü sinyal 2BA iken aynı hatta bağlanan saydingin cüce sinyali 2BB numarasını taşıyor. Cüce sinyalden geçişler mutlaka sapmalı olacağı için burada ikinci sarı bulunmaz (Kayaş batı, 15. Eylül. 2002).


Marşandiz garı doğu girişinde sarı üzeri kırmızı yanıyor. Sinyal bildirisi, sapmalı olarak meşgul bir hatta (vagon ya da makina üzerine) sınırlı seyirle gir (6. Kasım. 2004).


Ankara doğu yaklaşım blok sinyalleri. Yaklaşım ve koruma (holdout) sinyalleri istasyon ve saydinglere yaklaşıldığını bildirir ve sinyal boru direkleri temelden iki metre yükseklikten başlamak üzere yukarıya doğru 50 santimetre beyaza boyanır (CTC Yönetmeliği Madde 41) (11. Ağustos. 2002).


Ankara Doğu Yaklaşım sinyalleriyle sırt sırta Cebeci Batı Yaklaşım sinyalleri. Sol hat kuzey hat olduğu için sinyal numarası K ile, sağ hat güney olduğu için sinyal numarası G ile başlıyor. Bu sinyaller otomatik blok sinyali olduğu için numaraları bulundukları kilometre ile metrenin yüzler hanesi alınarak verilmiş. Doğuya yön verdikleri için çift sayıya tamamlanmış, yaklaşma sinyali olduğunu belirtmek üzere sonuna Y harfi eklenmiş. Kuzey hattan 14 000 banliyö dizisi Yenişehir istasyonuna doğru yaklaşıyor (11. Ağustos. 2002).


Ankara garı kuzey hattı doğu yaklaşım blok sinyali batıya yol verdiği için metrenin yüzler hanesi tek sayıya tamamlanmış, yaklaşım olduğunu göstermek için sonuna Y harfi eklenmiş (11. Ağustos. 2002).


Haydarpaşa-Kayaş arasındaki CTC sisteminin orijinal sinyalleri Westinghouse idi (Yenişehir-Kurtuluş arası, 11. Ağustos. 2002).


Bir sayding çıkışında "doğru yol"un sinyal direği, bildirisi dur.Yan hatta (barınma) bekleyen ise bir DE 24 000 lokomotif (8. Nisan. 2005).


Sincan-Ankara arasındaki CTC sistemi, hat sayısının artmasıyla birlikte orijinal Westinghouse sistemden Iskra sisteme değiştirildi (Marşandiz, 22. Şubat. 2003).


Ankara Garı batı girişini denetleyen dört CTC sinyal direği. Daha önce burada üç lambalı (bir kırmızı ve iki sarı) Westinghouse direkler vardı. Dört hatta çıkıp sistem Iskra ile değişince perondan çıkış sinyaliyle ilgili de bilgi veren yeşil lamba da eklendi (25. Mayıs. 2003).


Ankara Garı batı sinyal direği. Iskra sinyal direklerinde sinyal numarası Westinghouse semaforlara göre daha küçük. Arka planda binanın üzerinde Ankara yazısının R harfi görülüyor (25. Mayıs. 2003).


Ankara Gar batı girişinde CTC telefonları. Tren personelinin telefona bakması istendiğinde dolap üzerindeki yanar söner ışık çalışıyor (25. Mayıs. 2003).


CTC sistemi Ankara'ya ilk kurulduğu yıllarda bu sinyallerin yerinde Westinghouse semaforlar vardı. Uzun yıllar geceleri babaannemin evinden veya gündüz demiryolunun yanına giderek sinyallerin nasıl çalıştığını izlemiştim. O dönemde doğuya giden trenler Ankara Batı Holdout sinyalleri olarak anılan ve sadece kırmızı ve sarı lambaları olan sinyallerden geçerdi. Şimdi servis hattı (Kuzey 3) dışında tüm sinyaller üç lambalı, servis hattında ise katener ve sinyalizasyon bakım şefliğine giden makas bulunduğu için sapma (ikinci sarı) lambası da bulunuyor (Hipodrom, 25. Mayıs. 2003).


Gazi Mahallesi İstasyonunun hemen doğusundaki blok sinyalleri. Sol tarafta, batıya yol veren sinyaller Gazi doğu yaklaşım sinyalleri olduğu için direk üzerinde beyaz şeritleri var (25. Mayıs. 2003).


Servis hattından (Kuzey 3) sefere çıkmak üzere Ankara Garına giden E 43 018 Gazi Mahallesi istasyonu Iskra sinyal direkleriyle birlikte (25. Mayıs. 2003).


Ankara-Sincan banliyö seferini yapan 14 000 banliyö dizisi Gazi Mahallesi blok sinyallerini geçiyor (25. Mayıs. 2003).


Arifiye-Adapazarı hattındaki Mithatpaşa istasyonunda hiç kullanılmamış CTC sinyal direği sabah sisinin içinde hüzünle bakıyor. Aynı hattın kontrol merkezinde de yeri var ama trafik denetimi TMİ (telefonla merkezden idare) sistemi ile yapılıyor (1. Haziran. 2004).


Bazı yerlerde sinyallerin görünebilirliğini arttırmak için sinyaller başüstü de yapılıyor (Marşandiz Batı, Iskra Sinyaller, 22. Şubat. 2003).


Haydarpaşa-Söğütlüçeşme arasında doğuya yol veren CTC sinyalleri (8. Haziran. 2004).


Haydarpaşa yaklaşma sinyalleri. Hemen arkasında arkadan görünen sinyallerse bir önceki fotoğraftaki doğuya yol veren sinyaller (28. Nisan. 2008).


E 43 000 tarafından çekilen ekspresin geçmesiyle Haydarpaşa yaklaşma sinyali kırmızı olmuş (28. Nisan. 2008).


Ankara-Marşaniz arasındaki dört hatlı kısımda başüstü sinyaller (9. Ekim. 2004).


Haydarpaşa-Gebze hattında başüstü sinyaller ve soldaki direkte sistemi katenerden besleyen direk trafosu (24. Mayıs. 2007).


Kayaş istasyonunda yan hattın (sayding) çıkışındaki cüce sinyal. Cüce sinyallerden geçiş daima sapmalı olduğu için ikinci sarı lambaları olmaz ve lamba dizilişi yukarıdan aşağıya kırmızı, yeşil, sarı biçimindedir (15. Eylül. 2002).


Haydarpaşa Garı peron çıkışında sadece sarı ve kırmızı lambası olan cüce sinyal (2. Ağustos. 2002).


Haydarpaşa Garı peron çıkış cüce sinyali. Bu sinyalde sadece kırmızı ve sarı ışıklar bulunmaktadır (24. Ekim. 2003).


Haydarpaşa Garı peron çıkış sinyallerinden birisinde sarı yanıyor (26. Eylül. 2004).


Haydarpaşa garını denetleyen UR sisteminde E 43 036'ya vagonların üzerine sınırlı seyirle yanaşması için kırmızı-sarı sinyal açılmış (20. Temmuz. 2007)


Ankara Garı doğu çıkışındaki Iskra cüce sinyallerden birisi (14. Ocak. 2005).



Sinyallenmemiş hattı gösteren YS (Yanar-Söner sinyale uy) işareti (Kayaş, 15. Eylül. 2002).


Kayaş istasyonu batı çıkışında sinyallenmemiş hattı gösteren YS işareti ve bu hattan çıkışta uyulması gereken cüce sinyal (15. Eylül. 2002).


Ankara Garı doğu (Kilometre 2) blok sinyalleri ve Ankara yönüne giden bir 14 000 elektrikli banliyö dizisi. Sağdaki dolapta kırmızı üzerine sarı ile T yazan CTC telefon prizi (11. Ağustos. 2002).


Ankara Garından doğuya giden 14 000 elektrikli banliyö dizileri kilometre 2'deki blok sinyali geçmiş. Trenin ilk dingili sinyalin koruduğu bloğa basar basmaz sinyal kırmızı olur. Güney hat diğer yönde trafiğe açık olduğu için sinyal hep kırmızı (11. Ağustos. 2002).


CTC sistemine bağlı Westinghouse-Torino motorlu makas. Makas dillerine dikkatli bakıldığında makas ısıtıcıları da görülebilir. Bu ısıtıcılar özellikle hava sıcaklıının sıfırın altında olduğu dönemlerde makas dillerinin donarak çalışamaz hale gelmesini önlemekle görevlidir (Kayaş Doğu, 30 Haziran. 2002).


Yukarıdaki makasın farklı bir açıdan görünüşü (30. Haziran. 2002).


Haydarpaşa Garı girişindeki CTC sistemine bağlı Westinghouse-Torino motorlu makas (2. Ağustos. 2002).


Erenköy doğu girişinde Azami Sürat 40 km/sa uyarısı ve demiryolunun arasında ATS (Automatic Train Stopping System) parçası. Bir önceki sinyalin sarı olması durumunda (ki bu varılacak sinyalin kırmızı ya da sarı üzeri yeşil veya sarı [sapmalı geçiş]) bu noktadan itibaren hızın saatte 40 kilometre ya da altında olması gerektiğini bildirmektedir (29. Nisan. 2002).


Ankara Garı batı girişindeki Azami Sürat 40 km/sa uyarısı ve ATS sistemi. Arkadaki elektrifikasyon direklerinden birinde demirden yapılmış gerginliği denkleştirme ağırlığı da görünüyor (25. Mayıs. 2003).


Halkalı İstasyonunun batı çıkışında CTC sistemine bağlı hemzemin geçit (29. Nisan. 2002).


Aynı hemzemin geçit işaretinin genel görünüşü (29. Nisan. 2002).


Haydarpaşa Garındaki trafiği denetleyen UR masası (8. Haziran. 2004).


Haydarpaşa-Arifiye kesimini denetleyen CTC kumanda masasında Erenköy doğu girişi ve saydingini gösteren kesim (8. Haziran. 2004).


Ankara Marşandiz Garı kumanda masası (23. Şubat. 2005).


Ana Sayfaya...