Değişik CTC sinyal senaryoları
Erenköy istasyonu doğu çıkışındaki dört
lambalı sinyal. İleride makas olduğu için ikinci sarı
sapmalı
gidecek
trenleri uyarıyor (29. Nisan. 2002).
Eerenköy doğu girişindeki dört lambalı
CTC sinyalleri ve çapraz geçiş. Kurb nedeniyle güney hattın
sinyali
daha iyi görünebilsin diye yukarıda (29. Nisan. 2002).
Cebeci doğu çıkışında bulunan dört lambalı sinyal direği (30.
Kasım.
2005).
Kayaş istasyonu doğu çıkış
sinyallerinden
biri. Bu hat doğrudan ana hatta bağlı olduğu (doğru yol),
herhangi bir
makas (sapma)
olmadığı
için üç lambalı sinyal var. Eskiden bu nokta CTC sisteminin
sonuydu ve
bu sinyalde CTC SONU uyarısıyla birlikte sadece kırmızı ve yeşil
lambalar
vardı. (30 Haziran. 2002).
Sirkeci-Halkalı hattı üzerinde CTC'nin
bitimini gösteren son sinyal direği. Bu noktadan sonrası
(Sirkeci
yönüne
doğru) DRS ile denetlenmektedir (23.
Ekim.
2003).
Kayaş doğu girişindeki CTC sinyali.
Buradan giren trenler yan hatta alınabileceği için ikinci sarı
lambası
da olan dört lambalı kafa kullanılmış (30. Haziran. 2002).
Sapmalı giriş yapılacağını gösteren (alttaki) sarı ve bir
sonraki
sinyalin kırmızı olabileceğini gösteren (üstteki) sarı. Bu
sinyal
bildirisine "sarı üzeri sarı" denmektedir (8. Nisan. 2005).
CTC sinyalizasyon sistemine ait Kayaş
Doğu Röle Evi ve yanında CTC telefon prizi (15. Eylül. 2002).
CTC sisteminde, elektrifikasyonun olduğu yerlerde, direk
trafoları
aracılığıyla katenerdeki gerilimden de beslenir
(Haydarpaşa-Ankara
hattı km 183 civarı, 9. Ağustos. 2004).
A4 14 051'in a vagonunda
Kayaş istasyonundan Ankara'ya dönmek üzere çıkarken trenimiz
kırmızı
sinyalde
durdu. İleride çapraz geçiş (kruvasman) makaslarının bakımı
yapılıyordu. Bir
görevli çapraz geçişin orada beklerken diğer görevli röle
evinden
kumanda merkezine
telefon ederek bakıma ara verildiğini, banliyö treninin
geçebileceğini
söylüyordu (30. Haziran. 2002).
Çok kısa bir süre sonra trenimize
yeşil-sarı
yandı. Yeşil önümüzde en az iki bloğun açık olduğunu, alttaki
sarı
(bezen
ikinci sarı da deniyor) ise trenimizin makastan (bu durumda
kruvasmandan
sağ hatta) geçeceğini, bu nedenle sınırlı hızla ilerlemesini
bildiriyordu.
Diğer hattın sinyalinde (2BA) ise kırmızı yanıyordu (30.
Haziran.
2002).
Ve trenimiz yeşil-sarı sinyali geçiyor.
Bu sinyalde yukarıdan aşağı lamba sıralanışı şöyle: Sarı
(sonraki
sinyal
kırmızı), yeşil (en az iki blok açık), kırmızı (dur) sarı (geçiş
sapmalı).
Trenin ilk dingili önümüzdeki bloğa bastığı zaman sinyal
otomatik
olarak
kırmızıya dönüp öndeki bloğun dolu olduğunu bildirecektir (30.
Haziran.
2002).
İstasyon ve saydinglerin giriş ve
çıkışında
bulunan yer ve kumanda makinası hat modeli üzerindeki sinyal
tanıtım
numaralarına
göre numaralanırlar. Burada B harfi batıya, D harfi ise doğuya
yön
veren
sinyalleri bildirir. Dörtlü sinyal 2BA iken aynı hatta bağlanan
saydingin
cüce sinyali 2BB numarasını taşıyor. Cüce sinyalden geçişler
mutlaka
sapmalı olacağı için burada ikinci sarı bulunmaz (Kayaş batı,
15.
Eylül. 2002).
Marşandiz garı doğu girişinde sarı üzeri kırmızı yanıyor. Sinyal
bildirisi, sapmalı olarak meşgul bir hatta (vagon ya da makina
üzerine)
sınırlı seyirle gir (6. Kasım. 2004).
Eskişehir Garı doğusundaki dört lambalı CTC sinyali kırmızı
yanıyor. Bildirisi dur (24. Haziran. 2006).
Eskişehir Garı doğusundaki dört lambalı CTC sinyali kırmızı
üzeri sapmalı sarı yanıyor. Bildirisi manevralar için sınırlı
seyirle ve sapmalı ilerle (24. Haziran. 2006).
Eskişehir Garı doğusundaki diğer hatta (kuzey) ait dört lambalı
CTC sinyali sarı yanıyor. Bildirisi bir blok serbest, sonraki
sinyal kırmızı (24. Haziran. 2006).
Ankara doğu yaklaşım blok sinyalleri.
Yaklaşım ve koruma (holdout) sinyalleri istasyon ve saydinglere
yaklaşıldığını
bildirir ve sinyal boru direkleri temelden iki metre
yükseklikten
başlamak
üzere yukarıya doğru 50 santimetre beyaza boyanır (CTC
Yönetmeliği
Madde
41) (11. Ağustos. 2002).
Ankara Doğu Yaklaşım sinyalleriyle sırt
sırta Cebeci Batı Yaklaşım sinyalleri. Sol hat kuzey hat olduğu
için
sinyal
numarası K ile, sağ hat güney olduğu için sinyal numarası G ile
başlıyor.
Bu sinyaller otomatik blok sinyali olduğu için numaraları
bulundukları
kilometre ile metrenin yüzler hanesi alınarak verilmiş. Doğuya
yön
verdikleri
için çift sayıya tamamlanmış, yaklaşma sinyali olduğunu
belirtmek üzere
sonuna Y harfi eklenmiş. Kuzey hattan 14
000
banliyö
dizisi Yenişehir istasyonuna doğru yaklaşıyor (11. Ağustos.
2002).
Ankara garı kuzey hattı doğu yaklaşım
blok sinyali batıya yol verdiği için metrenin yüzler hanesi tek
sayıya
tamamlanmış, yaklaşım olduğunu göstermek için sonuna Y harfi
eklenmiş
(11.
Ağustos. 2002).
Haydarpaşa-Kayaş arasındaki CTC
sisteminin
orijinal sinyalleri Westinghouse idi (Yenişehir-Kurtuluş arası,
11.
Ağustos.
2002).
Bir sayding çıkışında "doğru yol"un sinyal
direği, bildirisi dur.Yan hatta (barınma) bekleyen ise bir DE 24
000 lokomotif (8. Nisan. 2005).
Sincan-Ankara arasındaki CTC sistemi,
hat sayısının artmasıyla birlikte orijinal Westinghouse
sistemden Iskra
sisteme değiştirildi (Marşandiz, 22. Şubat. 2003).
Ankara Garı batı girişini denetleyen
dört CTC sinyal direği. Daha önce burada üç lambalı (bir kırmızı
ve iki
sarı) Westinghouse direkler vardı. Dört hatta çıkıp sistem Iskra
ile
değişince
perondan çıkış sinyaliyle ilgili de bilgi veren yeşil lamba da
eklendi
(25.
Mayıs. 2003).
Ankara Garı batı sinyal direği. Iskra
sinyal direklerinde sinyal numarası Westinghouse semaforlara
göre daha
küçük. Arka planda binanın üzerinde Ankara yazısının R harfi
görülüyor
(25. Mayıs. 2003).
Ankara Gar batı girişinde CTC
telefonları.
Tren personelinin telefona bakması istendiğinde dolap üzerindeki
yanar
söner ışık çalışıyor (25. Mayıs. 2003).
CTC sistemi Ankara'ya ilk kurulduğu
yıllarda bu sinyallerin yerinde Westinghouse semaforlar vardı.
Uzun
yıllar
geceleri babaannemin evinden veya gündüz demiryolunun yanına
giderek
sinyallerin
nasıl çalıştığını izlemiştim. O dönemde doğuya giden trenler
Ankara
Batı
Holdout sinyalleri olarak anılan ve sadece kırmızı ve sarı
lambaları
olan
sinyallerden geçerdi. Şimdi servis hattı (Kuzey 3) dışında tüm
sinyaller üç
lambalı,
servis hattında ise katener ve sinyalizasyon bakım şefliğine
giden
makas
bulunduğu için sapma (ikinci sarı) lambası da bulunuyor
(Hipodrom, 25.
Mayıs. 2003).
Gazi Mahallesi İstasyonunun hemen
doğusundaki
blok sinyalleri. Sol tarafta, batıya yol veren sinyaller Gazi
doğu
yaklaşım
sinyalleri olduğu için direk üzerinde beyaz şeritleri var (25.
Mayıs.
2003).
Servis hattından (Kuzey 3) sefere çıkmak üzere
Ankara Garına giden E 43 018 Gazi
Mahallesi
istasyonu
Iskra
sinyal direkleriyle birlikte (25. Mayıs. 2003).
Ankara-Sincan banliyö seferini yapan
14
000 banliyö dizisi Gazi Mahallesi blok sinyallerini
geçiyor (25.
Mayıs.
2003).
Arifiye-Adapazarı hattındaki Mithatpaşa
istasyonunda hiç kullanılmamış CTC sinyal direği sabah sisinin
içinde
hüzünle
bakıyor. Aynı hattın kontrol merkezinde de yeri var ama trafik
denetimi
TMİ (telefonla merkezden idare) sistemi ile yapılıyor (1.
Haziran.
2004).
Bazı yerlerde sinyallerin
görünebilirliğini
arttırmak için sinyaller başüstü de yapılıyor (Marşandiz Batı,
Iskra
Sinyaller,
22. Şubat. 2003).
Haydarpaşa-Söğütlüçeşme arasında doğuya
yol veren CTC sinyalleri (8. Haziran. 2004).
Haydarpaşa yaklaşma sinyalleri. Hemen arkasında arkadan görünen
sinyallerse bir önceki fotoğraftaki doğuya yol veren sinyaller
(28.
Nisan. 2008).
E 43 000 tarafından çekilen ekspresin
geçmesiyle Haydarpaşa yaklaşma sinyali kırmızı olmuş (28. Nisan.
2008).
Ankara-Marşaniz arasındaki dört hatlı kısımda başüstü sinyaller
(9.
Ekim. 2004).
Haydarpaşa-Gebze hattında başüstü sinyaller ve soldaki direkte
sistemi
katenerden besleyen direk trafosu (24. Mayıs. 2007).
Cebeci İstasyonunun doğusundaki çapraz takımını koruyan dört
lambalı sinyaller. Görünen sinyaller doğuya giden trenlere
çapraz takımı ve izleyen bloklarla ilgili bildirimde bulunurken
daha ileride ve arkadan görünen dört lambalı sinyal direkleri
ise batıya giden ve Cebeci İstasyonuna girecek trenlere çapraz
takımı ve Cebeci İstasyonunun durumu ile ilgili bilgi veriyor
(11. Şubat. 2007).
Kayaş istasyonunda yan hattın (sayding)
çıkışındaki cüce sinyal. Cüce sinyallerden geçiş daima sapmalı
olduğu
için
ikinci sarı lambaları olmaz ve lamba dizilişi yukarıdan aşağıya
kırmızı,
yeşil, sarı biçimindedir (15. Eylül. 2002).
Haydarpaşa Garı peron çıkışında sadece
sarı ve kırmızı lambası olan cüce sinyal (2. Ağustos. 2002).
Haydarpaşa Garı peron çıkış cüce sinyali. Bu sinyalde sadece
kırmızı ve
sarı ışıklar bulunmaktadır (24. Ekim. 2003).
Haydarpaşa Garı peron çıkış sinyallerinden birisinde sarı
yanıyor (26.
Eylül. 2004).
Haydarpaşa garını denetleyen UR sisteminde E
43 036'ya
vagonların üzerine sınırlı seyirle yanaşması için kırmızı-sarı
sinyal
açılmış (20. Temmuz. 2007)
Ankara Garı doğu
çıkışındaki Iskra cüce sinyallerden birisi (14. Ocak. 2005).
Sinyallenmemiş hattı gösteren YS
(Yanar-Söner
sinyale uy) işareti (Kayaş, 15. Eylül. 2002).
Kayaş istasyonu batı çıkışında
sinyallenmemiş
hattı gösteren YS işareti ve bu hattan çıkışta uyulması gereken
cüce
sinyal
(15. Eylül. 2002).
Ankara Garı doğu (Kilometre 2) blok
sinyalleri ve Ankara yönüne giden bir 14
000
elektrikli
banliyö dizisi. Sağdaki dolapta kırmızı üzerine sarı ile T yazan
CTC
telefon
prizi (11. Ağustos. 2002).
Ankara Garından doğuya giden 14
000 elektrikli banliyö dizileri kilometre 2'deki blok
sinyali
geçmiş.
Trenin ilk dingili sinyalin koruduğu bloğa basar basmaz sinyal
kırmızı
olur. Güney hat diğer yönde trafiğe açık olduğu için sinyal hep
kırmızı
(11. Ağustos. 2002).
CTC sistemine bağlı Westinghouse-Torino
motorlu makas. Makas dillerine dikkatli bakıldığında makas
ısıtıcıları
da görülebilir. Bu ısıtıcılar özellikle hava sıcaklıının sıfırın
altında olduğu dönemlerde makas dillerinin donarak çalışamaz
hale
gelmesini önlemekle görevlidir (Kayaş Doğu, 30 Haziran. 2002).
Yukarıdaki makasın farklı bir açıdan
görünüşü (30. Haziran. 2002).
Haydarpaşa Garı girişindeki CTC
sistemine
bağlı Westinghouse-Torino motorlu makas (2. Ağustos. 2002).
Erenköy doğu girişinde Azami Sürat 40
km/sa uyarısı ve demiryolunun arasında ATS (Automatic Train
Stopping
System)
parçası. Bir önceki sinyalin sarı olması durumunda (ki bu
varılacak
sinyalin kırmızı ya da sarı üzeri yeşil veya sarı [sapmalı
geçiş]) bu
noktadan itibaren hızın saatte 40 kilometre ya da altında olması
gerektiğini bildirmektedir (29. Nisan. 2002).
Ankara Garı batı girişindeki Azami Sürat
40 km/sa uyarısı ve ATS sistemi. Arkadaki elektrifikasyon
direklerinden
birinde demirden yapılmış gerginliği
denkleştirme ağırlığı da görünüyor (25. Mayıs. 2003).
Halkalı İstasyonunun batı çıkışında
CTC sistemine bağlı hemzemin geçit (29. Nisan. 2002).
Aynı hemzemin geçit işaretinin genel
görünüşü (29. Nisan. 2002).
Haydarpaşa Garındaki trafiği denetleyen UR masası (8. Haziran.
2004).
Haydarpaşa-Arifiye kesimini denetleyen CTC kumanda masasında
Erenköy
doğu
girişi ve saydingini gösteren kesim (8. Haziran. 2004).
Ankara Marşandiz Garı kumanda masası (23. Şubat. 2005).