TCDD Çeken Araç Numaralama Sistemi
Buharlı Lokomotifler

Tank (Kendinden Tenderli) Lokomotifler
Lokomotif numarası ÇTnn biçiminde dört hanelidir. İlk hane, Ç, çekişli dingil sayısı, ikinci hane, T, toplam (çekişli + klavuz) dingil sayısı nn ise lokomotif sıra numarasını gösterir. TCDD'nin aynı dingil diziliminde farklı tank lokomotifleri olduğu için sıra numarası, nn, aynı zamanda lokomotifle ilgili diğer özellikler açısından da belirleyicidir.

Tenderli Lokomotifler
Lokomotif numarası ÇT nnn biçiminde beş hanelidir.
İlk hane, Ç, çekişli dingil sayısı, ikinci hane, T, toplam (çekişli + klavuz) dingil sayısı nnn ise lokomotif sıra numarasını gösterir. TCDD'nin aynı dingil diziliminde farklı tenderli lokomotifleri olduğu için sıra numarası, nnn, aynı zamanda lokomotifle ilgili diğer özellikler açısından da belirleyicidir. Tenderdeki dingil sayısı numarada görünmez.

Dizel ve Elektrikli Lokomotifler ve Tren Dizileri
HH BB Bnn
İlk bir ya da iki harf, H, taşıtın çekiş tipini
1 sonraki bir, iki ya da üç rakam (izleyenler, nn, sıfır kabul edilmek koşuluyla) BB.B biçiminde yüz beygir gücünü (en yakın 50 beygir gücüne yuvarlanmış olarak) sonraki iki ya da üç rakam, nn veya Bnn, ise taşıtın sıra numarasını gösterir2.

Kullanılan Harfler ve Anlamları
D
Dizel
E
Elektrik
F
Furgon
H
Hidrolik/Hızlı (HT 65 000 CAF Hızlı Tren Setinde)
M
Moto/Motris/Motorlu
R
Römork
T
Tren
V
Vagon

Örnekler
DH 6 500
Dizel Hidrolik 650 Beygir Gücünde
DH 7 000
Dizel Hidrolik 700 Beygir Gücünde
DE 11 000
Dizel Elektrik 1 100 Beygir Gücünde
DE 21 500
Dizel Elektrik 2 150 Beygir Gücünde
E 40 000
Elektrikli 4 000 Beygir Gücünde
HT 65 000
Yüksek Hızlı Tren Seti, 6 500 Beygir Gücünde

Kurala Uymayanlar
KL 46 000
Gençlik Parkı için ELMS (şimdiki TÜLOMSAŞ) tarafından üretilen 600 mm hat genişliğine sahip buharlı Küçük Lokomotifler için numaraların başına KL harfleri eklenmiştir.
T 56 201 ve T 56 202 ELMS (Şimdiki TÜLOMSAŞ) tarafından üretilen Karakurt ve Sivas Cer Atelyesi (şimdiki TÜDEMSAŞ) tarafından üretilen Grikurt isimli iki buharlı lokomotif Türk yapımı olduğu için numaraların başında T harfi vardır.
33 100 ve 44 100 Dizel Hidrolik Lokomotifler Tenderli buharlı lokomotifler gibi dingil dizilişine göre numaralanmıştır.
B4/C4 8 000 Elektrikli Banliyö Dizileri Harfler vagon (B4 ikinci mevki, C4 üçüncü mevki, dört dingilli, vagondan vagona geçiş yok) gibidir, taşıt gücü ise 1380 beygirdir.
BB 4 000 Elektrikli Lokomotif
BB boji dingil dizilimini göstermektedir, lokomotif  2320 beygir (azami, 2200 beygir daimi) gücündedir
A4 14 000 Elektrikli Banliyö Dizileri Harfler vagon (A4 birinci mevki, dört dingilli ve vagondan vagona geçiş yok) gibi numara ise motor gücünü göstermektedir (1 400 beygir)
DH 3 600 Dizel Hidrolik Manevra Lokomotifi
Numara en yakın 50 beygire yuvarlanmamıştır.

E 40 003 sunucusunda çeken araç numaraları, aracın üzerindeki plaketlere sadık kalınarak kullanılmıştır. Örneğin TCDD'nin pek çok dokümanında E 4 000 olarak geçen lokomotife BB 4 000, E 8 000 ve E 14 000 olarak geçen elektrikli banliyö dizilerine B4 /C4 8 000 ve A4 14 000, DH 33 100 olarak geçen lokomotifine sadece 33 100 denmiştir.

Ana Sayfaya...