|
|
KHAOS DENEN SAĞLIK
Ahmet
İnam
"Khaos"
kavramı bizde son zamanlarda matematiksel, fiziksel, mühendislikle ilgili
boyutları olan khaos teorisiyle anılır oldu. Khaos'un kosmolojik, kosmogenik
bağlamlarının dışında, metafizik (ontolojik) varoluşsal, ethik alanlarda
da çekirdek bir kavram olduğu unutuluyor. ("Çekirdek kavram"
sözünden o alanın diğer kavramlarının oluşumunda, kavramlar arası ilişkide
belirleyici rolü olan kavramı anlıyorum. Örneğin Newton Fiziğinde "kuvvet",
"ivme"; Aristo Ahlakında "erdem" çekirdek kavramlardır.)
Doğrusu, "khaos" u böyle yorumluyorum. ("Kaos" değil
de "khaos", "etik" değil de "ethik" olarak
yazışımın gerekçesi, bu sözcüklerin özgün anlamlarına geri dönme, o anlamlarından
çıkarak yorum yapma çabamdır!)
Khaos'un sağlıkla ne ilgisi olabilir? Khaos, Eski Yunan mitolojisinin
bir yorumuyla, yer ve göğün birbirinden ayrılması olarak anlaşılabilir.
(Presocratic Philosophers, G. S. Kirk, J. E. Raven, Cambridge
University Press, London, 1957 (1977), s. 26-35) Khaosun oluşmasıyla,
yerle gök birbirinden ayrıldı. Khaos öncesi, yeryüzü ve gökyüzü bitişikti.
Bu yoruma göre evrenin yaratılışında önce khronos vardır, khaos, diğer
mitolojik varlıklarla birlikte ortaya çıkar, khronos'un ardından. Khaos,
sözcüğünün etimolojik çözümlenmesinden (örneğin, açılmak, yarılmak, esnemek
gibi anlamlara gelen khainein ile bağlantısı gözönüne alındığında!)
bir ayrılma, açılma, yarılmayı dile getirdiğini görebiliriz. Khaotik yarılma,
yer ile göğün ayrılmasıyla ortaya çıkan yarılmadır. Yer ile gök arasındaki
açıklıktır. Nasıl yorumlamalı bu açıklığı? Bu açıklığın sağlıkla ne ilgisi
var?
Khaotik ayrılığın bilincine varamayanlar için iki durum söz konusudur.
Ya evren, dünyanın kendisidir, yani dünya, yeryüzü tüm gökyüzünü doldurmuştur,
bir anlamda herşey "dünyevi"dir, dünyayla ilgilidir ya da yeryüzü
tümüyle gökyüzüyle kaplanmış herşey gökyüzü olmuştur. İlk durum, dar bir
yaşama iter bizi, gerçekçilik adına çoğu kere düşülen hallerden biridir,
hayatımızdaki gökyüzünün yokluğu. İkincisi dünyaya
boşveren, dünyayı anlayamayan bir gökyüzü sarhoşluğu'dur.
Oysa insan, khaostan sonra insandır, bu yarılmanın ardından hem yeryüzüne
hem gökyüzüne ait olduğu için insandır. Hem ölümlü, yeryüzüne ait, hem
de gökyüzüne ulaşabildiği için ölümsüzdür. Birey olarak ölümlüdür insan
ama içindeki sonsuzluğu, içindeki gökyüzünü diğer bireylere aktarabilir.
Gençlere, doğacak olanlara. Yeryüzünden gökyüzüne uzanır, onu tanımaya,
keşfetmeye, ele geçirmeye çabalar. İnsana bu açıdan, ilk bakışta çelişkili
gelecek bir deyimle, ölümlü ölümsüz diyebiliriz. Sağlık,
yalnız bedenimizin sağlığı değildir. Sağlığın bir bütün olduğunu tartışan
çağımız tıp düşünürleri vardır. Sağlığımız, bedenimizin, duygularımızın,
düşüncelerimizin, çevremizle ilişkilerimizin sağlığı demektir. Bu bütünlük,
khaotik ayrılmanın ya da yarılmanın anlaşılmasını gerektiriyor. Khaos
öncesi, pro-khaotik sağlık, sağlığımızı ya yeryüzüne (örneğin
salt cerrahi ya da farmokolojik sağaltıma) ya gökyüzüne (manevi gücümüzü
güçlendirerek yapılmaya çalışılan sağaltım!) indirger. Khaos, bize yeryüzü
ve gökyüzü ayrılığını hatırlatır. Bu ayrılığın aşılması gerektiğini. İnsan
gökle yer arasında, hem yerden hem gökten pay alan ama ne tümüyle göğe
ne de tümüyle yere ait olamayan bir varlıktır. Sağlığımız da, bu metaforlarla
düşünüldüğünde, bizdeki khaotik yarılmayı, doğrusu khaotik bütünlüğü
görerek yaşayacağımız sağlıktır.
İnsansa gökyüzünü yeryüzüne indirgemeye çalışıp, sağlık sorunlarını insanın
bütünlüğünü düşünmeden çözmeye çalışıyor: Bendeki gökyüzünü göremeyen
hekimlerin önünde, yeryüzünden herhangi biriyim, belli ilaçları alıp,
belli sağaltım yöntemleri uygulandığında "hiç birşeyin kalmaz"
denen herhangi bir varlık.
Tıp, gökyüzünü unutmaya çalışan bir dünyada, ekonominin teknolojinin çarklarından
kurtulmayı denemeli, khaosla gelebilecek sağlığı, khaos denen insan bütünlüğünü
ve insandaki ayrılığı görebilen sağlığı sağlayabilmek için.
Kasım
2002, Ankara.
|
|
|