|
|
ARAŞTIRMA VE İLGİ ALANLARI
-
Doğrusal Olmayan
Titreşim Analizleri
-
Sürtünme
Modellemesi
Sürtünme Sönümü, Kuru Sürütünme Sönümleyicisi
-
Türbin
Kanatçıklarının (Palelerinin) Titreşimi / Kanatçıklı Disk Sistemleri
Kanatçıklı Disklerin Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Zorlanmış Tepki
Tahmini (Düzenli /
Düzensiz Sistemler)
-
Kanatçıklı
Disklerin Düzensizliklerinin Belirlenmesi, Saptanması
-
Otomotiv
Mühendisliği
-
Dişli Dinamiği
-
Titreşim Sönümü,
Titreşim İzolasyonu
-
Karbon Nanotüplerin
Titreşimi
-
Sürekli Sistemlerin
Doğrusal Olmayan Titreşimleri
Kolonların/Kirişlerin Yüksek Ölçekli Titreşimi
-
Helikopter Pal
Titreşimleri
Helikopter Pal Titreşimlerinin Sönümü
-
Mühendislik
Sistemlerinin Dinamik Analizi ve Kontrolü
-
Yapı-Akışkan
Sistemlerinin Analizi
-
Doğrusal Olmayan
Sistemler İçin Sayısal Metotlar
YÜKSEK LİSANS ve DOKTORA
YAPMAK İSTİYOR MUSUNUZ?
"Modeling Dynamic Cutting Process
Micro-Machining" konusunda çalışacak yüksek lisans
öğrencisi aranmaktadır. Tez çalışmalar
Dr. Ender Cigeroglu (ODTÜ) and
Dr. Bekir Bediz (Sabancı Üniv.).
tarafından
yürütülecektir. İlginenler, bu
bağlantıdan daha fazla bilgi edinebilirler. (01/03/2019).
Ortak
Araştırma Olanakları: Orta Doğu Teknik Üniversitesi
ve
Georgia Institute of Technology.
Ortak araştırma konusu ile ilgileniyorsanız
Bağlantıyı takip ediniz.
Dr. Ender Cigeroglu (ODTÜ)
ve Dr. Alper Erturk (Georgia Tech)
tarafından ortak yürütülecek
"Doğrusal Olmayan Piezoelektrik Enerji
Hasatı" konusunda çalışmak isteyen lisansüstü öğrenci
aranmaktadır.
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ,
JET MOTORLARININ (KANATÇIKLI DİSKLERİN) TİTREŞİMİ, DİŞLİ DİNAMİĞİ VE
MİKRO VE NANO YAPILARIn Tİtreşİmİ
Konuları Üzerine Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencileri Aranmaktadır.
Diğer Araştırma Alanları için Lütfen Aşağıda Verilen Bağlantıyı
İnceleyeniz.
Araştırma Konuları Hakkında Detaylı Bilgi için
Bağlantıyı Takip Ediniz.
İletişim.
Şu Anda Varolan Örnek Bazı Yüksek Lisans ve
Doktora Tez Başlıkları Aşağıda Listelenmiştir. Araştıma konuları bu
başlıklarla sınırlı olmadığını hatırlatmak isterim.
Doğrusal Olmayan Yapılar Kullanarak Geniş
Bant Enerji Hasatı
Nano-Boyutta Doğrusal ve Doğrusal Olmayan
Enerji Hasatı
Ayarlanmış Kolon Tipi Akışkan Sönümleyiciler
Doğrusal Olmayan Elemanlar Kullanarak
Yapıların Titreşimlerinin İzole Edilmesi
Karbon Nano Tüp Tabanlı Kütle Sensörlerinin
Doğrusal Olmayan Titreşimleri
FDM Mikro/Nano Kirişlerin/Plakların Doğrusal
Olmayan Titreşimleri
GAZ TÜRBİNLİ MOTORARIN
TÜRBİN KANATÇIKLARININ TİTREŞİMİ KONUSUNDA YAPILAN ARAŞTIRMALARIN
HAKKINDA BİLGİLER
The research activities in
Vibrations Laboratory are mainly focused on linear and nonlinear
vibrations of turbine blades (gas turbine engines and steam turbines).
We are interested in developing tools for accurate modeling of friction
contact and its effect on blade vibration, identification of mistuning
and nonlinear vibrations of tuned and mistuned bladed disk systems.
One of the major problems in the design of gas
turbine engines is the High Cycle Fatigue (HCF) failure of turbine
blades due to blade resonance in the operating range. It is reported
that HCF failure of engine blades is responsible for
more than 50 % of the major engine failures.
Dry friction dampers are commonly used by engine
manufactures in order to decrease vibration levels and increase fatigue
lives. There are several types of friction dampers used by the gas
turbine engine manufacturers, which can be categorized in the following
groups: blade-to-ground dampers, blade-to-blade dampers, shrouds and
underplatform dampers.
Blade-to-ground damper, where damper is in contact
with the coverplate or the disk, is stationary with respect to the
blade, and energy is dissipated through the friction contact due to the
relative motion between the blade and the so-called ground. On the other
hand, in blade-to-blade damper, damper is pushed against the adjacent
blades and energy is dissipated due to the relative motion between the
adjacent blades.
Shroud dampers can be considered a special type of
blade-to-blade dampers which can also increase the overall stiffness of
the blades. During engine operation, shrouds come into contact and
energy is dissipated due to the relative motion at the contact
interface.
Underplatform dampers can as be considered as a
special group of blade-to-blade dampers where the damper is placed under
the blade platforms and comes into contact with the blade due to the
centrifugal forces. Wedge damper is a commonly used underplatform damper
type where the damper has two inclined surfaces in contact with the
adjacent blades. It is also referred to as a cottage-roof damper. Due to
centrifugal forces created by the rotation of the engine, the damper
contacts with the adjacent blade platforms and energy is dissipated at
the two friction surfaces due the relative motion between the blades and
the damper. However, due to the nonlinear nature of dry friction,
dynamic analysis of the system becomes complicated.
Some other examples of underplatform friction dampers
are cylindrical dampers and cylindrical wedge dampers. In the first one
the wedge damper is replaced with a cylindrical damper; whereas, in the
later one one side of the wedge damper has a circular form and the other
side is an inclined surface. It should be noted that dry friction is a
nonlinear phenomenon which complicates the dynamic analysis of the
bladed disk system. In order to accurately predict the forced response
of turbine blades, accurate modeling of friction contact and dynamics of
the bladed disk system with friction dampers are necessary.
|
|
|
|
Schematic for
Blade-to-Ground (left) and Blade-to-Blade (right) Dampers: In
these dampers the normal load is optimized in order to obtain
the minimum response. |
Schematic for Shroud
Damper: At each shroud pair, the number of contact areas and the
angle of these contact areas (with respect to blades) are
optimized in order to obtain maximum friction damping. |
Schematic for Wedge Damper: Damper
weight (normal load) and the angle of the inclined surfaces and
platforms are optimized in order to minimize vibratory motion of
the blades. Angles at right and left inclined surfaces can be
different as well. |
In addition to friction dampers, it is also important
to identify mistuning in the bladed disk system. Bladed disk systems are
cyclically symmetric structures (composed of cyclic repetition of a
sector); however, due to manufacturing tolerances and inhomogeneous
material distribution, wear, etc., this cyclic symmetry is lost, which
is called as mistuning. Unlike tuned systems, energy localization occurs
in mistuned systems that results in increased vibration amplitudes in
some of the blades which causes shorter HCF lives. In order to
accurately predict, and improve HCF lives of turbine blades, it is
necessary to identify mistuning in the manufactured bladed disks.
The last version of the computer code BDamper (v10)
has been developed during my PhD study at the Ohio State University,
which is a collection of computer codes developed at CMML for Forced
Response Prediction of Bladed Disks. The research activity at OSU was
supported by a GUIde Consortium
including General Electric, Pratt & Whitney,
Mitsubishi, Siemens, Air Force Research Laboratories (AFRL) and funded
by AFRL. The developed computer code BDamper v10 (last
version) is delivered to these companies and labs which is also
purchased by
Rolls-Royce later.
The research activities in Vibrations Laboratory are
mainly focused on linear and nonlinear vibrations of turbine blades. We
are interested in developing tools for accurate modeling of friction
contact and its effect on blade vibration, identification of mistuning
and nonlinear vibrations of mistuned bladed disk systems. For this
purpose, we conduct research with highly motivated students some of
which are sent to Rolls-Royce in UK for 6 months in order to identify
and be familiar with current problems of the industry.
ARAŞTIRMA
PROJELERİ
-
Zırhlı Askeri Araçlarda Kullanılan İkiz Kardan Millerinin
Süspansiyon Sistemine Etkisi,
SAYP-FNSS,
Principal Investigator,
13/10/2015-13/10/2017.
-
Türk Traktör,
Danışman,
10/01/2015-10/01/2016.
-
Düzensiz Kanatçıklı Disk Sistemlerin Dinamik Analizi İçin
İndirgenmiş Sonlu Elemanlar Modeli Geliştirilmesi, DKTM
(TAI-TEI), Yürütücü,
22/12/2014-22/06/2017 (Prof. Dr. H. Nevzat Özgüven
ile birlikte).
-
Hassaiyet Tabanlı Model Güncelleme Yazılımı Geliştirilmesi, SAYP-ROKETSAN, Eş-Yürütücü,
15/12/2014-15/06/2016 (Eş-Yürütücü Assist. Prof. Dr. Gökhan O. Özgen
ile birlikte)
-
Ön Gerilmeli Cıvatalarda Tork Kayıplarının Belirlenmesi için
Metodoloji Geliştirilmesi ve Tork Kayıpsız Bağlantı Elemanı
Geliştirilmesi, TOFAŞ,
Yürütücü,
10/06/2013-31/12/2014.
-
Düz Dişlilerdeki İletim Hatasının Profil
Modifikasyonu ile Azaltılması,
SAYP-TAİ,
Eş-Yürütücü,
15/09/2012-15/09/2016.
(Eş-Yürütücü
Prof. Dr. H. Nevzat Özgüven ile birlikte)
-
Rotor Dinamiği ve Squeeze Damping Uygulaması,
TEİ, Danışman, 07/2012-04/2013 (Prof. Dr. H. Nevzat Özgüven ile birlikte).
-
Aktif Titreşim Kontrol Sistemi Tasarımı,
Araştırmacı, ROKETSAN,
12/2011-05/2012, (Y.
Doç.
Dr. Gökhan O. Özgen ve Y. Doç. Dr. Yiğit Yazıcıoğlu ile birlikte)
-
Blade Diagnostics,
Danışman,
09/2011-12/2011.
-
Araç Sürüş Konforunun Artırılması
İçin Pasif Titreşim Sönümleyicilerinin Geliştirilmesi Ve Test
Edilmesi,
TÜBİTAK 1001, Yürütücü,
04/2011-10/2013.
(Dr.
S. Çağlar Başlamışlı ve
Y.
Doç.
Dr. Gökhan O. Özgen ile birlikte)
-
Çoklu İnsansız Hava Aracının (İHA) Koordineli Güdümü
ve Yol Planlama,
TÜBİTAK 1001, Araştırmacı, 04/2011-04/2014.
-
Turbotek Yüksek Performanslı Rüzgar Türbini Ticari Ürününün
Geliştirilmesi, TURBOTEK,
Danışman,
10/2010-05/2012.
-
Elektrik İletim Hatları İçin Aralayıcı (Spacer Damper)
Tasarımı, ODAGEM, Danışman (Y. Doç.
Dr. Gökhan O. Özgen ile birlikte), 04/2010-08/2010.
-
Motor Takozu Tasarımı,
TOFAŞ Türk Otomobil Fabrikası
A.Ş., Yürütücü,
2009-2010.
-
Sürtünme Modelleri Geliştirilmesi, METU BAP,
Yürütücü,
2009-2012.
-
Kara Hedef
Angajmanı için Milimetrik Dalga Radar Teknikleri Geliştirilmesi
Projesi MİLDAR, METEKSAN Defence
A.Ş., TÜBİTAK 1007
Projesi, Araştırmacı (Y. Doç.
Dr. Gökhan O. Özgen ile birlikte), 2008-2010.
-
Jeneratör Mili Kritik Hız ve Dengesizlik Analizi,
Diler Elektrik A.Ş.,
Danışman (Y. Doç.
Dr. Gökhan O. Özgen ile birlikte), 04/2009-05/2009.
ARAŞTIRMA EKİBİ
YÜKSEK LİSANS VE DOKTORA ÖĞRENCİLERİ
-
Sinem
DEMİRKAYA, TAİ, (Ph.D.)
-
Ali Çağrı BATIHAN,
Araştırma Görevlisi (Doktora)
-
Behrang Hosseiniaghadam,
(Doktora)
-
Sefa KIZILAY,
ROKETSAN (Doktora)
-
Hossein
Soleimani, AB Projesinde Araştırmacı
(Doktora,
Eş-Danışmanı Prof. Dr.
H. Nevzat Özgüven)
-
Bekir Mert Özceylan, ASELSAN
(MS, Supervised
with Assoc. Prof. Dr. Alper Ertürk,
Gerogia Tech)
-
Caner Türker,
ASELSAN (MS,
Eş-Danışmanı Y. Doç. Dr. Gökhan
O. Özgen)
-
Cem
Baykal, Research Assistant (Ph.D., co-supervised with
Assoc. Prof. Dr. Yiğit
Yazıcıoğlu)
-
Hümeyra
Beyan, ROKETSAN (MS)
-
Aykut
Çardak, ROKETSAN (MS)
-
Beste
Öztekin, ROKETSAN (MS,
Eş-Danışmanı
Prof.
Dr. H. Nevzat Özgüven)
-
Furkan
Sevencan, TR Motor (MS,
Eş-Danışmanı
Y.
Doç. Dr. Özgür Uğraş Baran)
-
Demir
Dedeköy, METEKSAN (MS,
Eş-Danışmanı
Y.
Doç. Dr. Bekir Bediz, Sabancı University)
-
Ata
Tankut Ardıç, Research Assistant (MS,
Danışmanı Y.
Doç. Dr. Özgür Uğraş Baran)
-
Ehsan
Naghizadeh, (MS)
-
Yiğitcan
Ekici, (MS)
-
MEZUN OLANLAR
-
Eren ÖNEY,
ASELSAN (MS)
-
Özgen IŞIK,
FNSS (MS)
-
Cem
Baykal, Research Assistant (MS,
co-supervised with
Assoc. Prof. Dr. Yiğit Yazıcıoğlu)
-
M. Emin DOĞAN,
ASELSAN (MS)
-
Gökhan KARAPISTIK,
ROKETSAN (MS)
-
Doğancan
Bahan, ROKETSAN (MS)
-
Sefa KIZILAY,
(MS)
-
Muhammed Emre
BİLEN,
TAI (MS,
co-supervised with Prof. Dr. H. Nevzat Özgüven)
-
Ata DÖNMEZ,
ROKETSAN (MS, supervised with Asst. Prof. Dr. Gökhan O. Özgen)
-
Birkan ÖNAL,
TAI (MS,
Supervised with Assoc.
Prof. Dr. Zihni Burçay Sarıbay, TAI)
-
Veysel Yalın ÖZTÜRK,
TAI, (Doktora,
Danışmanı
Prof. Dr.
H. Nevzat Özgüven)
-
Onur SERT ,
ASELSAN
(Yüksek Lisans)
-
Çağrı TEPE ,
ASELSAN (Yüksek Lisans)
-
Şiar
Deniz Yavuz, TAI (Doktora
Eş-danışmanı
Dr. Zihni
Burçay Sarıbay, TAI)
-
Doğuş ÜNLÜ,
ROKETSAN (Yüksek
Lisans, supervised with Asst. Prof. Dr. Gökhan O. Özgen)
-
Erhan FERHATOĞLU,
TAI (Yüksek Lisans, Danışmanı Prof. Dr. H. Nevzat
Özgüven)
-
Cihan YILDIRIM,
Araştırma
Görevlisi (Yüksek Lisans)
-
Onur ÖZAYDIN,
TAI (Yüksek
Lisans)
-
Reza AGHAZADEH,
THK Üniversitesi (Doktora, Danışmanı Doç. Dr.
Serkan Dağ)
-
Ata ALIPOUR GHASSABI ,
Araştırma Görevlisi
(MS, Danışmanı Prof. Dr.
Serkan Dağ)Lokal
Olmayan Parametrenin Uzaysal Değişimini Göz Önünde Bulundurarak
Fonksiyonel Derecelendirilmiş Dikdörtgen Nano-Plaklarin Serbest
Titreşim Analizleri,
Ocak 2017.
-
Yunus Emre
ÖZÇELİK , GE (Yüksek
Lisans, Eş-danışmanı
Prof. Dr. Mehmet Çalışkan)Mekanik
Şok Altındaki Antenlerin Dinamik Karakteristiğinin Çoklu
Serbestlik Derecesine Sahip Sistemlerle Modellenmesi
ve Deney ile
Doğrulanması, December 2015.
-
Tayfun ÇELİK,
TÜBİTAK SAGE (Yüksek
Lisans, Eş-danışmanı Doç. Dr.
Yiğit Yazıcıoğlu)Havadan
Havaya Füze Sistemleri için Hibrit Fin Tahrik
Sisteminin
Dinamik Modellenmesi ve Kontrolü, Aralık 2014.
-
Hamed
SAMANDARI, Araştırma Görevlisi
(Doktora)
-
Ufuk YİĞİT,
METEKSAN
(Yüksek
Lisans,
Eş-danışmanı
Prof. Dr. Erhan Budak)
-
Tuğrul KOZAK,
TÜBİTAK SAGE
(Doktora,
Danışmanı Y. Doç. Dr. Yiğit Yazıcıoğlu)
-
Canan UZ
(Yüksek Lisans,
Danışmanı
Y. Doç. Dr. Gökhan O. Özgen)
-
Ozan Yavuz BAYTEMİR,
METEKSAN (Yüksek Lisans, Eş-danışmanı Y. Doç. Dr.
Gökhan
O. Özgen)
-
Reza AGHAZADEH,
(Yüksek
Lisans,
Danışmanı Doç. Dr.
Serkan Dağ)
-
Ozan GERGER,
ASELSAN (Yüksek
Lisans,
Eş-danışmanı
Dr. S. Çağlar Başlamışlı,
Hacettepe Uinversitesi)
-
Anıl KOYUNCU,
ASELSAN
(Yüksek
Lisans,
Danışmanı
Prof. Dr.
H. Nevzat Özgüven)
-
Burcu ŞAYİN, TAI, (Yüksek
Lisans)
-
Hasan YILMAZ, ASELSAN, (Yüksek
Lisans)
-
Hakan ZALOĞLU,
ASELSAN, (Yüksek Lisans, Danışmanı
Y. Doç. Dr. Gökhan O. Özgen)
-
H. Çağlar KARATAŞ,
ROKETSAN, (Yüksek Lisans, Danışmanı Prof. Dr. H. Nevzat
Özgüven)
-
Zühtü
EREN,
FNSS, (Yüksek Lisans)
-
Yusuf ELDOĞAN ,
ASELSAN,
(Yüksek
Lisans)
-
Dilara ÇINAREL,
(Yüksek
Lisans)
-
Ahmet OKYAY,
(Yüksek Lisans, Eş-danışmanı
Öğr. Gör.
Dr. S. Çağlar Başlamışlı)
-
İsmet BARAN
(Yüksek Lisans,
Danışmanı
Y. Doç. Dr. Gökhan O. Özgen)
-
Caner BORAL
(Yüksek Lisans,
Eş-danışmanı Dr.
İbrahim Korkmaz)
-
Göksu AYDAN
(Yüksek
Lisans,
Eş-danışmanı
Öğr.
Gör.
Dr. S. Çağlar Başlamışlı)Sürüş
Konforunun Ayarlanabilir Kütleli Sönüleyiciler ve Manivela Tipli
Titreşim İzolatörleri İle Arttırılması, Temmuz 2010.
-
Mehmet Ersin YÜMER (Yüksek
Lisans,
Danışmanı
Prof. Dr. H. Nevzat Özgüven)
MİSAFİR
ARAŞTIRMACILAR
-
Behrang. H. Aghdam, (Doktora
Sonrası Araştımracı)
-
Behrang. H. Aghdam, (Doktora
Sonrası Araştımracı)
-
Mohammad Rahmanian,
Sharif University of Technology,
Iran (Ph.D.)
-
Behrang. H. Aghdam,
K. N. Toosi University of Technology, Iran
(Ph.D.)
|