Sabuncupınar
İstasyonu İ-Tipi Emniyet Tesisatı
18. Kasım. 2006
Sabuncupınar mekanik sinyal gezisinde
bizmle olan Eskişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliğinden Sayın Bülent Karaca
ve Eskişehir Makinistlerinden Sayın Yusuf Sünbül'e
teşekkürlerimizle.
Sabuncupınar İstasyonu
ileri ihbar işaretine 300 m kaldığını gösteren üç çizgili işaret.
İleride, istasyon giriş semaforunun kapalı olduğunu ve semafor önünde
durabilecek biçimde fren yapmasını makiniste bildiren ileri ihbar
işareti görülüyor. Eğim işareti ise hattın binde 3 eğimle 235 metre
indiğini gösteriyor.
İki çizgili işaret Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işaretine 200 m
kaldığını bildiriyor.
Tek çizgili işaret Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işaretine 100 m
kaldığını gösteriyor.
Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun
açık olduğunu bildiriyor (sarı levha yere paralel ve makinist
tarafından görülemiyor, gece fenerin önünde yeşil filtre oluyor). Ters
ve düz V biçimindeki işaret ise fren mesafesine girildiğini bildiriyor.
İleride istasyon giriş semaforunun açık olduğu (kolun direkle 45 derece
açı yaptığı) görülebiliyor.
İleri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun kapalı olduğunu,
makinistin semafor önünde durabilecek gibi fren yapmasını bildiryor.
Gece fenerin önüne sarı filtre geliyor. Fotoğrafın altında istasyon
giriş semaforunun kapalı olduğu (kolun direkle 90 derece açı yaptığı)
görülebiliyor.
Sabuncupınar isasyonu giriş semaforu açık ve girişin sapmasız olacağını
bildiriyor (diğer bildirileri her iki kolun da direkle 45 derece
yapması; açık ve giriş sapmalı, direkle 45 derece açı yapan kolun
direkle 90 derece yapması, ikinci kolun şimdiki konumda olması, giriş
kapalı, kolun aşağı sarkması, emniyet tesisatının çalışmadığı).
Bir yük treni Sabuncupınar İstasyonunu terkediyor. Trenin çıktığı
hattın çıkış semaforu açık, diğer hattınki kapalı.
Sabuncupınar İstayonunun genel görünümü. Çıkış semaforları her iki
yönde de kapalı.
Semafor bildirisinin gece görülebilmesini sağlayan fener ve renkli
filtreler. Orijinalinde içinde gaz lambası yanan fenerlerin bir kısmına
sonradan elektrk ampulü takılmıştır. Sabuncupınar İstasyonundaki
semaforlar ise lokomotifin projektörünün ışığını yansıtan bir boya ile
boyandığı için fenerler kullanılmıyor.
Semafor direklerindekiş fenerlerin yakılabilmesi için fenerler tıpkı
direkteki bayraklar gibi aşağı indirilebiliyor.
Semafor fenerinin arkadan görünüşü.
Semafor fenerinin arkası. Solda, buharlı işletmecilik döneminde
kullanılan su kulesi ve uzayıp giden Sabuncupınar istasyon yolları
görülüyor.
Mekanik emniyet tesisatını (makaslar ve semaforları) tahrik eden teller
ve bu telleri taşıyan makaralı direklerden biri.
Sabuncupınar İstasyonunda makaslara (mavi) ve semaforlara (kırmızı)
kumanda eden manivelalar.
A1 semafor manivelasının
üzerindeki açıklama.
Sabuncupınar İstasyonu kilit sistemi. Bu sistem mekanik mantık sistemi
ile makaslar doğru tanzim edilmeden semafor açılmasını veya semafor
açıkken makasların değiştirilmesini önler.