Adapazarı gar girişindeki ileri koruma
işaretinde
yatık duran dörtgen levha ve ışığı yolun açık olduğunu gösteriyor (1.
Ağustos.
2002).
Aynı işaretin bir başka fotoğrafı.
İşaretin önündeki direkte beyaz üzerine siyah ters ve düz V harfi
içeren
işaret eskiden DRS sisteminde de olan "mesafe tayin levhası"dır. Fren
sahasına
girildiğini gösterir (1. Ağustos. 2002).
Yine aynı ileri koruma işaretinin hattın
diğer
tarafından
görünüşü. Mithatpaşa istasyonunda bir CTC sinyal direği ve
Haydarpaşa
Garındaki
CTC kontrol merkezinde Arifiye-Adapazarı kısmı olduğu haldetren
trafiğinin az olması nedeniyle sistem
kurulmamış.
Arifiye-Adapazarı arasında taşıyıcı teli olmayan katener de
görülebiliyor
(1. Ağustos. 2002).
Adapazarı Garından tren çıkarken bile
ileri koruma işaretinin açık olması artık kullanılmadığını ve büyük bir
olasılıkla
yakında
anılarımızdaki yerini alacağını gösteriyor (1. Ağustos. 2002).
Mekanik işaretler ve semaforlar ilgili
kontrol
noktasından
gelen tellerle çalıştırılırlar (Adapazarı Gar girişi, 1. Ağustos. 2002).
Hilal makaslarını koruyan semaforlardan
birisi. Kolun yere paralel olması yolun kapalı olduğunu, 45 derece
yukarıya
doğru
durması açık olduğunu gösterir (Kemer-Hilal hattı, 22. Ağustos. 2002).
Yukarıdaki semaforun arkadan görünüşü.
(22. Ağustos. 2002).
Semaforun yandan görünüşte ortasında
bir denegeleme ağırlığı var (22. Ağustos. 2002).
Semafora hareket teller aracılığıyla
Hilal Makas Kulesinden geliyor ve ilk olarak resimdeki makarayı
çeviriyor
(22. Ağustos. 2002).
Hilal Makas Kulesinden hareketi
yukarıdaki
semafora ileten teller (22. Ağustos. 2002).
Mütevazı bir ev sıcaklığında ve
konforundaki
Hilal Kumanda Kulesinde bizi ağırlayan Kayhan Bey, sistemin yaşlılığına
inat gencecik, hayat doluydu. Fotoğrafın sağında, sistemi benim gibi
hayranlıkla
izleyen eşim Gülseven (22. Ağustos. 2002).
Hilal kumanda kolları. Baştaki numaralı
kollar makaslara kumanda ederken harfli kollarsa semaforlara kumanda
ediyor
(22. Ağustos. 2002).
Semaforlara kumanda eden kollardan
üçünün
yakından görünüşü (22. Ağustos. 2002).
Kumanda kolları ve kilitlerinin yandan
görünüşü (22. Ağustos. 2002).
Sistemde bir çapraz geçiş olduğu için
güvenliği sağlamak üzere kilit sistemi de var (22. Ağustos. 2002).
Bu kilit sistemi görünebilir, basit(!)
bir mantıksal mekanizma ile hata yapılmasını önlüyor. Elektrifikasyon
ve
CTC sisteminin görevi devralmasıyla birlikte Hilal'deki sistem de
anılarımızdaki
yerini aldı (22. Ağustos. 2002).
Tek kollu semafor. Bildirisi yol kapalı (4. Kasım. 2004).
Tek kollu semafor.
Bildirisi yol açık (4. Kasım. 2004).
Doğru yolun çıkış semaforu yolun açık olduğunu gösterirken sapmalı
yolun semaforu yolun kapalı olduğunu bildiriyor (4. Kasım. 2004).
Geçişin sapmalı da olabileceği durumlarda sapmayı göstermek üzere
çift kollu semafor kullanılır. Her iki kolun da 45 derece açıyla
durması geçişin sapmalı ve yolun açık, üst kolun 45 derece açılı, alt
kolun resimdeki gibi durması geçişin sapmasız olduğunu bildirir.
Resimdeki semaforun bildirisi ise yolun kapalı olduğu (4. Kasım. 2004).
Pozantı istasyonunda yolun kapalı olduğunu bildiren çift kollu semafor
(9. Aralık.
2004).
Hacıkırı istasyonu çift kollu giriş semaforu (9. Aralık. 2004).
Hacıkırı istasyonu ileri ihbar işareti. Diskin yola bakıyor olması
semaforun kapalı olduğunu önceden makiniste bildiriyor ve hızını
keserek semafor önünde durması konusunda uyarıyor. İleri ihbar
işaretinin altındaki ters ve düz V harfine benzeyen işaret ise mesafe
tayin işaretidir ve makiniste fren yapmaya başlaması gerektiğini
bildirmektedir (9. Aralık. 2004).
İşaretle ilgili ayrıntılı bilgi veren Eskişehir 72. Mekanik
Sinyal Şefliğinden Sayın Bülent Karaca'ya
teşekkürlerimle.
Belemedik istasyonu ileri ihbar işaretinin arkadan görünüşü.
Demiryolunun sağındaki ve solundaki işaretler karayolundan gelen
araçlara tek hatlı bir hemzemin geçit olduğunu bildiriyor (9.
Aralık. 2004).
İleri ihbar işaretine 200 metre kaldığını gösteren mesafe tayin
levhası. Viyadük üzerinde raydan çıkma tehlikesine karşı, raydan çıkan
taşıtların viyadükten aşağı uçmasını önlemek ve yol eksenine yakın
tutmak için rayların içine kontur-ray konmuştur
(Hacıkırı Viyadüğü, 9. Aralık. 2004).
İleri ihbar işaretine 300 metre kaldığını bildiren mesafe tayin
levhası. Arkada 44. kilometre işareti var
(Ayvacık Batı- 4. Kasım. 2004).
Mekanik sinyallere ve makaslara hareket ileten kumanda telleri (4.
Kasım. 2004).
Kumanda tellerinin gerginliğini değişen sıcaklık koşullarında sabit
tutmak için kullanılan tel germe aleti (4. Kasım. 2004).
Tel germe aletlerinin toplu görünümü. Bu aletler makas tel germe aleti
ve sinyal tel germe aleti olmak üzere iki çeşittir (4. Kasım. 2004).
Adana Gar doğu girişi ileri koruma tahrik aleti ve makas feneri (9.
Aralık. 2004).
Toros tipi emniyet tesisatı kumanda aleti (Fotoğraf: Bülent
Karaca).
Toros tipi emniyet tesisatı
kumanda aleti (Fotoğraf: Bülent Karaca).
Makas kilidi semaforun durumuna göre anklaşe olarak makası kilitleyerek
hata yapılmasını önler ve makas emniyetini sağlar (Fotoğraf: Bülent Karaca).
İstasyon giriş semaforunun durumunu makiniste önceden bildiren ileri
ihbar işareti. Disk yoldan görülebiliyor, bildirisi istasyon giriş
semaforunun kapalı olduğu ve makinistin semafor önünde durabilmek için
hızını düşürmeye başlaması gerektiği (25. Ağustos. 2006).
İleri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun açık olduğunu bildiriyor
(25. Ağustos. 2006).
Çift kollu istasyon giriş semaforu. Üst kol yere paralel, bildirisi yol
kapalı. Üst kol yere 45 dere açıyla yukarı doğru ve alt kol
fotoğraftaki halde olursa bildirisi yol açık ve giriş sapmasız, her
iki kol da yere 45 derece açılı olursa bildirisi yol açık ve giriş
sapmalı, kollar aşağı sarkık durursa bildirisi mekanik emniyet
tesisatının çalışmadığıdır (25. Ağustos. 2006).
İstasyon çıkış semaforları. Her iki semafor kolu da yere paralel,
bildirileri, yol kapalı (25. Ağustos. 2006).
Manisa Garı'nda denemesi yapılan elektrik tahrikli mekanik(!)
sinyal sistemine ait ileri koruma işareti. Kare yoldan görünüyor ve
kırmızı yanıyor, bildirisi yol kapalı (25. Ağustos. 2006, daha sonra
sistem işletmeye alınmıştır, bu bilgi için TCDD 3. Bölge Elektrik
Mühendislerinden Sayın Mustafa Göker'e teşekür ederim).
Çift kollu semaforun arkadan görünüşü. Gece, semafor kollarıyla
birlikte çalışan ve fenerin önüne kırmızı ve yeşil filtre getiren bir
sistem de vardır. Arkadan, şimdi elektrikle çalışan, ama orijinalinde
ispirto lambası içeren semafor fenerleri de görülüyor (25. Ağustos.
2006).
Çıkış semaforları. Semafor koluna bağlı, fenerin önüne gelen kırmızı ve
yeşil filtreler de görülüyor (25. Ağustos. 2006).
Eswkişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliğinden Şef Yardımcısı Sayın Bülent
Karaca bir semafora tamir için tırmanırken (Fotoğraf Bülent Karaca
tarafından sağlanmıştır).