Buharlı Lokomotif Ocağında Ateşin Plaka Yapması


Zaman zaman Aliağa'ya DE 11 000'lerle tren yapan Gani Usta buharlılarda ateşçi ve makinistin yaptığı çoğu işi dizel makinaların kendisinin yaptığını bu yüzden dizel makinalarda makinistliğin buharlılara göre çok kolay olduğunu söylüyor. Ama yine de buharlı makinalardaki günlerini, matara çayını, domda pişen pancarı ve ocakta yapılan balığı anımsayınca gözleri ışıldıyor, yüzüne fotoğraftaki gülümseme geliyor (22. Nisan. 2006)

...


Bu sayfanın müdavimleri anlatacaklarımın Balıkesir'de ve 1983 ile 1990 yılları arasında geçtiğini gayet iyi bilirler...

Dursunbey trenine gitmiştik. Öyle bir kötü kömür gelmişti ki, yanmıyor ,ocağı bastırıyor, yanması için de ocağı karıştırmamız gerekiyordu. Ama karıştırıca da ocak yani ateş plaka bağlıyor. Plaka, kopmayan, ayrılmayan, kocaman, masa kadar bir ateş demek. Ne kadar zorlarsanız zorlayın, sakız gibi uzar. Buharlı lokomotif personelinin en çekindiği şeylerden birisidir ateşin plaka yapması. Ateş plaka yapınca ocak hava almaz, lokomotif de gereği gibi istim tutmayacağı için tren hareket edemez.

Peki bu işin çözümü nedir? Plaka yapan ateşi hemen dökmek! Yine böyle plaka yapmış bir ocağı temizlerken başımıza ne geldi biliyor musunuz? Ateşi döktüğümüz gelberi dediğimiz alet sıcaktan eriyip kırıldı. O gün o ateşi kanca ile dökmüştük hem de defalarca! Bu ne demektir  biliyor musunuz? Tarhana çorbasını çatalla içmek gibi bir şey. O gün o treni bitirmiştik ama biz de bitmiştik.

...


İçindekiler Sayfasına