Gündüz, Balıkesir Deposunda, depo nöbetinde olduğumuz bir gündü. Yıl
tam olarak hatırlayamazam da 1985-1987 yılları arası olsa gerek. Depo
nöbetimiz yine rutin bir şekilde gitmekte idi. Yoldan gelen buharlı
makinelerin ateşlerinin dökülmesi, tenderlerine su ikmali yapılması
için depo cenderesine götürüp cendereden su alınması, vincin altında
kömür ikmali yapıldıktan sonra tamiri var ise tamir için uygun bir
kanala, yok ise bizim ayağımıza dolaşmayacak bir şekilde uygun bir yola
atıyorduk.
Bu arada da yola gidecek makinaların hazırlığını yapıyorduk. Şayet uzun
bir müddet depoda sıcak beklemiş ise, ocağı dolmuştur diye yine aşağı
yukarı aynı işleme tabii tutuluyordu.Ateş dökülme, su alma, ve kömür
ikmali...
Bu işlemler dışında, şayet o makinada gidecek kişi çok samimi olduğumuz
arkadaşımızsa ise biraz daha farklı olabiliyordu bu işlemler.
Makinasının makinistler tarafından yağlanması gereken yerlerin
yağlanması, biyel ve tekerler ve pompa gibi. O zaman makiniste ne kalır
biliyor musunuz? Kazanı silmek ve ustasının gelmesini beklemek. Ustası
uzaklardan göründü mü, hemen matarayı ocağa sallayıp o güzelim dünya
güzeli matara çayını demlemek.
Bütün bu işleri hallatmiş ve nöbetimizin son 1-2 saati gelmiş
nöbetimizin bitmesini bekliyorduk ki, korktuğumuz başımıza
geldi.Bandırma treni imdat istemişti. Bandırma'dan İzmir'e gitmekte
olan tren makinası arıza yapmış ve makina istemişti. Ben de herhangi
bir silahın şarjöründeki ilk mermi gibi, ilk gidecek adamdım.
İmdat isteyen tren ekspres olduğundan en seri şekilde hangi lokomotif
hazır ise onu verdirdi iş yeri amirleri. 46 200,lük buharlı lokomotifdi
ama makina numarasını tam olarak hatırlayamadığım için
yazamayacağım,üzgünüm. Balıkesir garda bağlandık. Fren tecrübesini
yaptıktan sonra da hemen akabinde tren daha fazla tehir etmesin diye
yola çıktık. Ben bir 46 200'lük lokomotifin bu kadar hız yapabileceğini
kesinlikle inanmazdım. Ustam bana hız göstergesini gösterdikten sonra
inanmamam için hiç bir neden kalmamıştı çünkü hız göstergesi çoktaan
saatte 95 kilometreyi bulmuştu.
...