Erenköy'den Haydarpaşa'ya doğru
giden hat. Üç konsollu üstelik de yatık direk pek de sık
rastlanmayan bir durum. Konsolun biri çapraz hattan gelen
kateneri, birisi normal hat katenerini, sonuncusu ise
istasyondaki yan hattın katenerini tutuyor (Erenköy batı, 29.
Nisan. 2002).
Çocukluğumda iki hattının
elektrifikasyon çalışmalarına tanıklık ettiğim, batı tarafı
anneannemin evinden görünen Hipodrom istasyonu doğusundaki
Konya Yolu köprüsünün doğudan görünümü (25. Mayıs. 2003).
Konya Yolu köprüsünün doğu
yüzünde eski hattın elektrifikasyon konsolları köprüye
tutturulmuş. Güney hattın koruması bir aracın köprüden aşağı
uçması sonucu hasarlandı ve yerine yenisi takılmadı. En
soldaki kırık izolatör toprak hattını taşıyordu (25. Mayıs.
2003).
Yukarıdaki fotoğrafın kuzey hat
konsolu. Tüm köprüyü yalıtmak için beton kirişlere topraklı
sac levhalar takılmıştı ilk elektrifikasyon çalışmaları
sırasında. Ayrıca köprü üzerinden geçenlerin katenerden uzak
tutlması için koruma parçaları da görülüyor (25. Mayıs. 2003).
Konya Yolu köprüsünün altına
yaklaşırken seyir teli alçaldığı gibi taşıyıcı tel de
alçalarak köprü gabarisine hazırlanır (25. Mayıs. 2003).
Konya Yolu köprüsünün altında
yeni yapılan elektrikli hat için konsollar köprü direklerine
tutturulmamış, bu iş için köprünün orta boşluğuna direk
dikilmiş (25. Mayıs. 2003).
Eski Konya Yolu Köprüsünden batıta, Hipodron Durağına bakış.
Ortadaki iki hat ilk elektrikli banliyö hatları. Soldaki hat
sonradan banliyö hattı olarak eklendi ve sağdaki ilk banliyö
hattı ekspres trenlerin kullanımına verildi. En sağdaki
makaslı hat Ankara Garı çıkışında kuzey hattan bir makasla
ayrılıyor ve burada görünen makasla sağa kıvrılılarak
Yenimahalle Kömür Deposuna gidiyordu. Elektrifikasyonla
birlikte fotoğrafta görülen makas takılarak düz giden hat
Hipodrom Trafo Merkezine bağlandı. Marşandiz garının hizmete
girmesiyle bu hat Marşandiz ile bağlatıyı sağlamak üzere
uzatıldı, Hipodrom Trafo merkezi için Yenimahalle Kömür
Deposuna giden hattan bir makas daha ayrıldı. Yenimahalle
Kömür Deposunun kalkmasıyla oraya giden hat toplandı. Soldaki
orijinal banliyö hattına ait ikinci katener direği uzundur.
Eskiden bunun üzerinde direk trafosu vardı ve Ankara Batı
Holdout Röle Evini beslerdi. Konya Yolu yapılmadan önce burada
demiryolu üzerinden geçen bir yol varmış, soldaki raylar
buradan geçişi önlemek üzere dikilmiş ve orada kalmış. Yolun
devamı şimdi en solda olan banliyö hattının altındaydı ve
yanında birkaç akasya ağacı vardı (13. Haziran. 2007).
Yukarıdaki bölgenin farklı bir açıdan görünümü. Eskiden direk
trafosunu taşıyan uzun direk fotoğrafın en sağında. Bu direkte
toprak hattı üzerinde de bir izolatör var. Hipodrom Trafo
Merkezinin içinde sarı renkli bir katener bakım aracı duruyor
(13. Haziran. 2007).
En kuzeydeki hattın elektriklendirilip ekspreslerin
kullanımına verilmesinden sonra Konya Yolu Köprüsünün altı.
Daha önce garın çıkışındaki çapraz takımından sonra makasla
kuzey hattan ayrılan bu hat artık doğrudan birinci perona
bağlı. Biraz batıda Hipodrom Trafo Merkezine ayrılan makas var
(3. Mart. 2007).
Gebze-Arifiye-Adapazarı hattında elektrifikasyon çalışmasından
bir fotoğraf (Ergin Tönük koleksiyonu).
Büyük olasılıkla aynı çalışmanın farklı bir açıdan fotoğrafı
(Ergin Tönük koleksiyonu, fotoğrafı sağlayan bir demiryolcu
çocuğu olan Murat Ünver'e teşekkürlerimle).