TCDD 1955 yılında, o
dönemde çok yeni sayılabilecek (ama yıllar geçtiğinde yaygın bir sistem
olarak kabul görecek olan) 25 kV 50 Hz elektrifikasyona
sahip İstanbul Avrupa Yakası banliyö hattını (Sirkeci Halkalı Hattı)
elektrikli işletmeye açmıştı. Bu hatta çalışmak üzere 20 (bazı
kaynaklara göre 18) elektrikli banliyö dizisi (8 000)
ve bu bölgeye ekspres ve yük trenleri ile buharlı lokomotif sokmamak
için üç tane de elektrikli
lokomotif (BB 4 000) almıştı. Yine bu hatta o
dönem için modern olan DRS sistemi ile trafik
denetimi yapılıyordu.
Sirkeci-Halkalı elektrifikasyonunun şematik gösterimi (İstanbul
Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD
Matbaası, İzmir, 1956).
Elektrik besleme sistemine ait başka bir şema (İstanbul
Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD
Matbaası, İzmir, 1956).
Sistemi besleyen Veliefendi Trafo Merkezinin o günlerdeki görünümü (İstanbul
Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD
Matbaası, İzmir, 1956).
Sirkeci-Halkalı hattında bulunan istasyon ve duraklarla bunların
kilometre ve rakımını, aralarındaki en büyük eğim ve kurbları gösteren
bir diagram. Burada dikkat çekici üç durak var: Samatya, Baruthane ve
Şenlik. Samatya İstasyonunun bugünkü adı Kocamustafapaşa, Şenlik
istasyonunun bugünkü adı Menekşe, Baruthane Durağı içinse Bakırköy ile
Yeşilyurt arasında hatlar birbirinden ayrılıyor, sonra yine yaklaşıyor
ve bu durak bugüne kadar yapılmamış. Soğuksu ve Halkalı istasyonları
arasında bugün Kanarya Durağı var (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).
Sirkeci elektrikli tren deposunun yerleşim planı (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).
Sirkeci elektrikli tren
deposunda bakım için kanala girmiş bir 8 000
dizi. Bu dizilerin orijinal hallerinde baştaki ve sondaki iki motris
vagon (a ve c) 3. mevki, ortadaki romork vagon (b) ise 2 mevki idi.
Fotoğrafta kapı üstlerinde, bu vagonların 3. mevki olduklarını gösteren
3 rakamları görülüyor (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).
Yine o günlerde 8 000 banliyö dizisi "garaj
yolu" olarak isimlendirilen hatlardan birinde (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).
Yine o dönemde elden geçirilen "Halkalı Teşkilat İstasyonu"nun o günkü
krokisi. Elektrikli tren sundurması hala o amaçla kullanılsa da buharlı
tren sundurmasında bugün dizel lokomotifler duruyor (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).
1956 yılında, henüz Türkiye'de ulusal elektrik ağı (o dönemde
enterkonnekte [kendi içinde bağlı] sistem deniyordu) tamamlanmadan
önce, 1960 yılında elektriklendirilmesi planlanan hatları ve ilgili
elektrik ağını gösteren bir plan (İstanbul Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD Matbaası, İzmir,
1956).