Buradaki
resimler
ve
Açıklamalar "Trafiğin Elektrikli Sinyallerle Otomatik ve
Kumandalı
İdaresi
Yönetmeliği"nden (TCDD İzmir Matbaası-142, 1973)
alınmıştır.
DRS Sinyal Direğinde (genellikle)
üç
grup lamba bulunur
|
|
|
İki üstte (yeşil, sarı 1) ve iki altta (kırmızı, sarı 2) dört büyük lambadan oluşan esas sinyal | İki köşegen (sağ üstte ve sol altta) iki küçük beyaz manevra sinyal lambaları | Sinyal
kafasının sol alt
köşesinde bulunan üçgen biçimindeki beyaz renkli yedek
sinyal lambaları DRS sisteminde eğer hat meşguliyeti varsa CTC sisteminde olduğu gibi kırmızı üzeri sinyal açma olanağı yoktur, yedek sinyal lambaları sinyal bildirisi verilemediği zamanların dışında bu iş için de kullanılır. |
Sirkeci
Garı
çıkışındaki
DRS sinyal direkleri. Arkada Sirkeci elektrikli tren
deposunda görülen
kırmızı-yeşil lokomotif E 52 500
(29. Nisan.
2002).
Yedek
sinyal
kafası
bazen esas sinyalin altında da yer alabilir (22. Ekim.
2003).
DRS Esas Sinyal Lambalarının Anlamları
|
|
|
|
|
Kırmızı: Dur (trenler ve manevralar) | Yeşil: Blok
serbest Sonraki Sinyal: Yeşil, çift sarı, yeşil-sarı olabilir |
Sarı 1:
Bloğa
ihtiyatla
gir Sonraki Sinyal: Kırmızı |
Yeşil-Sarı
2:
Tali hatta
giriş serbest Sonraki Sinyal: Yeşil, Sarı 1, Çift Sarı |
Çift Sarı:
Tali hatta
ihtiyatla gir Sonraki Sinyal: Kırmızı |
Münferit Harket
Emir
Sinyali
Kumanda masası
bulunan
istasyonların
vazifeli
memurları duran
trenler için
bu sinyali yakmak
suretiyle
hareket
emri verirler.
Sirkeci Garı çıkışnda yeşil-sarı
sinyal
(geşiş sapmalı olacak) ve münferit hareket emir sinyali.
Arkada iki
tane makas konum feneri
görülüyor
(22. Ekim. 2003).
Münferit hareket emir sinyaline kumanda eden anahtar
istasyondaki
görevli tarafından kullanılır (Yeşilköy, 20. Temmuz. 2007).
Çıkış
sinyali
durum göstergesi (mü'şir) 35 x 35 cm siyah kutudur. İstasyon
binalarında
markiz altında bulunur ve çıkış sinyali ile anklaşedir.
Çıkış sinyali
yeşil
ya da sarı olduğu zaman yanar, kırmızı ise sönüktür
(Yeşilköy, ön yüz,
29. Nisan. 2002).
Yedikule İstasyonunda müşir ve yeşil yanan sinyal direği (9.
Temmuz.
2008).
Yeşilköy
İstasyonu
batı çıkışındaki DRS sinyal direği. Bu direkte dört esas
sinyal
lambası,
manevra sinyal lambaları ve yedek sinyal lambalarına ek
olarak bir
lamba
daha (yedek sinyal kafasının altında tek lamba) görülüyor.
Bu yeşil
lamba
münferit hareket emir sinyalidir, anahtarı kumanda
masasının
bulunduğu
binanın köşesindedir ve görevli memur tarafından trenlere
hareket emri
vermek için kullanılır (29. Nisan. 2002).
DRS sinyal direkleri blok
numarası
Sirkeci
1 olacak şekilde numaralandırılmışlardır (burada 26). Eğer
sayding
sinyali
de varsa her direk daha küçük ikinci bir numara ile de
numaralandırılır
(burada 2) (22. Ekim. 2003).
Tek sinyal direği olan yerlerde
ise
sadece blok numarası yer alır (burada 35) (22. Ekim. 2003).
Florya istasyonunun doğusunda, batıya yol veren DRS sinyali
kırmızı
yanıyor. Bildirisi: Dur (28. Ekim. 2006).
Aynı sinyal sarı yanıyor. Bildirisi: Sonraki sinyal kırmızı
(28. Ekim.
2006).
Aynı sinyal yeşil yanıyor. Bildirisi: En az iki blok serbest
(28. Ekim.
2006).
Sirkeci Garı çıkışında çift sarı. Bildirisi: Sadece bir blok
serbest ve
makaslardan geçiş sapmalı olacak (9. Temmuz. 2008).
Sirkeci Garı çıkışında
sarı üzeri
yeşil. Bildirisi: En az iki blok serbest ve makaslardan geçiş
sapmalı
olacak (9. Temmuz. 2008).
Sirkeci Garı çıkışında sarı üzeri sarı sinyal. Bildirisi: Bir
blok serbest, sonraki sinyal kırmızı ve makaslardan geçiş
sapmalı olacak (28. Nisan. 2008).
Yukarıdaki sinyale uyarak Sirkeci Garını terk etmek üzere olan
bir 8 000 banliyö dizisi (28. Nisan. 2008).
31 numaralı sinyal direğinin temeli. Baglantı kutusunda Nippon
ve 1990
yazması, eskiyen kutunun bu kutuyla değiştirildiğini
gösteriyor.
Uzaklardan yük treni çeken bir DE 33
000
geliyor (28. Ekim. 2006).
31 numaralı sinyalin hat devresi, dolabı ve direk trafosu ise
oldukça
ileride (28. Ekim. 2006).
DRS sisteminde yedek güç kaynaklarından biri de katener
gerilimidir. Bu
gerilimi (25 kV) DRS sisteminin kullanabileceği düşük gerilime
çeviren
direk trafosu (28. Ekim. 2006).
Münferit Manevra Sinyalleri
|
|
|
|
Sirkeci
Garında
münferit manevra sinyali (3. Ağustos. 2002).
Altı yıl sonra aynı münferit manevra sinyali. Arkada görünen
E 52 500 elektrikli lokomotif (9.
Temmuz. 2008).
Sirkeci
Garında
münferit manevra sinyali. Arkada görünen 14 000
banliyö dizisi (3. Ağustos. 2002).
Sirkeci Garında dört münferit manevra sinyali yandan
görünüyor (9.
Temmuz. 2008).
Fren Tecrübe Sinyali
|
|
Fren tecübe
sinyali.
Ayrıca yine peron markiz direğinin iki yanında çıkış sinyali
durum
göstergeleri
(mü'şir) görülebiliyor (Sirkeci Garı, 3. Ağustos. 2002).
Sirkeci Garında peron markisinde bulunan müşir ve fren
tecrübe sinyali
(istasyon binasına bakan yüz) (7. Temmuz. 2008).
irkeci
Garında peron markisinde bulunan müşir ve fren tecrübe
sinyali
(makiniste bakan yüz) (7. Temmuz. 2008)
DRS
sisteminin
bulunduğu yerde vagon kaçmasını önlemek için kullanılan
derayman
takozunun durumunu gösteren fener (Yeşilköy, 29.
Nisan. 2002)
Derayman takozunun durumunu
gösteren
fener
(Sirkeci garı manevra sahası, 3. Ağustos. 2002).
DRS sisteminde makasın durumunu
gösteren
fener (Sirkeci, 22. Ekim. 2003).
Sirkeci
Garındaki
fenerli ve motorlu makaslardan iki tanesi. Fotoğrafta
görülen
elektrikli
banliyö dizileri 8 000'ler (29.
Nisan. 2002).
Sirkeci Garındaki DRS sisteminin kumanda ettiği 32 numaralı
makas ve
makas feneri (9. Temmuz. 2008).
Sirkeci Garında bakımı yapılan makas. Makasların kayma
yüzeylerinin
periyodik olarak temizlenmesi ve yağlanması gereklidir.
Ülkemizde bu iş
demiryolu personeli tarafından yapılır (Sirkeci, 9. Temmuz.
2008).
Sirkeci
Garında
İngiliz makasının durumunu gösteren fener (29. Nisan. 2002).
DRS sistemi
ilk
yapıldığı zaman Sirkeci-Halkalı arasını kontrol etmekteydi.
Daha sonra
Halkalı-Soğuksu arası CTC sistemine
çevrilince
Halkalı
Garındaki iki DRS kulesi de kullanılmaz oldu. Halkalı Garı
doğu DRS
kulesi.
Kulenin solunda CTC sinyal direği
görülüyor (22.
Ekim. 2003).
Yeşilköy DRS kontrol masası. Defterin üzerindeki uzaktan
kumanda cihazı
görevlinin izlediği televizyona ait ve DRS masasıyla bir
ilgisi yok
(26.
Ağustos. 2005).
Sirkeci Garı DRS kulesi (28. Nisan. 2008).
Sirkeci'deki kulede bulunan DRS masası. Bu masada Sirkeci
garındaki
tesisata bağlı tüm yollar ve tesisata bağlı elektrikli
makaslar
görülebilmekte. Sistem 50 yıl öncesinde kurulmuş olmasına
rağmen gelen
bir treni istenen yola alabilmek için gerekli makas
tanzimleri ve
kilitlemeler sadece iki tuşa basarak otomatik olarak
yapılabiliyor.
Tren Sirkeci girişine geldiğinde yanıp sönen ışık ve bir çan
ile durum
görevliye bildiriliyor (28. Ekim 2006).