DE 20 000
Dizel-Elektrik
Lokomotifi
(General Electric U18C)
Model: U18C
Dizel Motoru: Cooper-Bessemer FV-12
Dizel Motoru Gücü : 1980 hp
Azami
Hız (1016 mm çaplı tekerleklerle):
100 km/sa
Tam yüklü toplam ağırlığı: 102 000 kg
Tampon
traversleri arası uzunluk: 15
846 mm
Yakıt kapasitesi: 4000 litre
Buhar Şofaj Sistemi:
Vapor-Clarkson OK 4625
1957-58
yıllarında 5 adet alınmış, DE 20 003* Ege bölgesinde
geçirdiği karambol
sonucu genç yaşta ıskat olmuştur**. Bu makineler TCDD'nin ilk dizel-elektrik
anahat
lokomotifleridir. Bu lokomotiflerden bir tanesinin üretici plaketi
İstanbul (Sirkeci) Demiryolu Müzesindedir.
*
Sayın
M. Fahri Güresin.
**Ankara
Demiryol Fabrikasından Sayın Mustafa Topsakal.
DE 20 000 Prensip Resmi
DE 20 000 tarafından çekilen bir yolcu treni Ankara Garından batıya
doğru hareket etmek üzere bekliyor. Lokomotif üzerindeki bayraklara
bakılırsa lokomotifin hizmete girişi sırasında çekilmiş bir fotoğraf
olabilir. DE 20 000'ler ilk
geldikleri dönemdeki renkleri daha sonra DE 21 500
ve DE 24 000'lerde de kullanılan renklerden
farklıymış. (Demiryollarımız, TCDD İzmir Matbaası,
1958).
TCDD'nin 1958 Yılında I. Milli Sanayi Sergisi için hazırladığı
kartpostalda DE 20 000'i orijinal renkleriyle gösteren bir resim (Ergin
Tönük koleksiyonu).
DE 20 000'lerden bir tanesini ilk renkleriyle gösteren bir başka
fotoğraf (Demiryolları Faaliyetleri, TCDD İzmir Matbaası, 1958, Ergin
Tönük Koleksiyonu).
1964 yılında geçirdiği kaza sonucu genç yaşta ıskat olan DE 20 003'ün
Haydarpaşa banliyösünde çekildiğini tahmin ettiğim bir fotoğrafı
(Fotoğrafçısı bilinmiyor, Ergin Tönük koleksiyonu).
DE 20 000'lerden sonuncusu olan DE 20 005 bu serinin son ıskat edilen
makinasıydı ve 1980'lerin ilk yarısında ıskat edildi (Fotoğrafın
kaynağı bilinmiyor, Ergin Tönük koleksiyonu).
27. Ekim. 1964'ü 28. Ekim. 1964'e bağlayan gece, Ankara'dan 18:00'de
hareket eden İzmir Ekspresi saat 2:48'de Balıkesir'e 61 kilometre
uzaklıkta Dada ve Mezitler istasyonları arasında raydan çıkmış, trenin
lokomotifi, furgon ve iki vagonu devrilmiş ve
Gazellidere'ye uçmuştur. Olayda aralarında tren makinistleri Abdullah
Ergin ve Mustafa Tunç'un da bulunduğu yedi kişi ölmüş, 26 kişi
yaralanmıştır. Bu kaza sonucu DE 20 003*
ıskat olmuştur (29. Ekim. 1964 tarihli Milliyet Gazetesinden, Ergin
Tönük koleksiyonu).
*
Bilgi: Sayın M. Fahri
Güresin