DE 20 000 Dizel-Elektrik Lokomotifi
(General Electric U18C)
Model: U18C
Dizel Motoru: Cooper-Bessemer FV-12
Dizel Motoru Gücü : 1980 hp
Azami Hız (1016 mm çaplı tekerleklerle): 100 km/sa
Tam yüklü toplam ağırlığı: 102 000 kg
Tampon traversleri arası uzunluk: 15 846 mm
Yakıt kapasitesi: 4000 litre
Buhar Şofaj Sistemi: Vapor-Clarkson OK 4625

1957-58 yıllarında 5 adet alınmış, DE 20 003* Ege bölgesinde geçirdiği karambol sonucu genç yaşta ıskat olmuştur**. Bu makineler TCDD'nin ilk dizel-elektrik anahat lokomotifleridir. Bu lokomotiflerden bir tanesinin üretici plaketi İstanbul (Sirkeci) Demiryolu Müzesindedir.
      * Sayın M. Fahri Güresin.
  **Ankara Demiryol Fabrikasından Sayın Mustafa Topsakal.


DE 20 000 Prensip Resmi


DE 20 000 tarafından çekilen bir yolcu treni Ankara Garından batıya doğru hareket etmek üzere bekliyor. Lokomotif üzerindeki bayraklara bakılırsa lokomotifin hizmete girişi sırasında çekilmiş bir fotoğraf olabilir.
DE 20 000'ler ilk geldikleri dönemdeki renkleri daha sonra DE 21 500 ve DE 24 000'lerde de kullanılan renklerden farklıymış. (Demiryollarımız, TCDD İzmir Matbaası, 1958).


TCDD'nin 1958 Yılında I. Milli Sanayi Sergisi için hazırladığı kartpostalda DE 20 000'i orijinal renkleriyle gösteren bir resim (Ergin Tönük koleksiyonu).


DE 20 000'lerden bir tanesini ilk renkleriyle gösteren bir başka fotoğraf (Demiryolları Faaliyetleri, TCDD İzmir Matbaası, 1958, Ergin Tönük Koleksiyonu).


1964 yılında geçirdiği kaza sonucu genç yaşta ıskat olan DE 20 003'ün Haydarpaşa banliyösünde çekildiğini tahmin ettiğim bir fotoğrafı (Fotoğrafçısı bilinmiyor, Ergin Tönük koleksiyonu).


DE 20 000'lerden sonuncusu olan DE 20 005 bu serinin son ıskat edilen makinasıydı ve 1980'lerin ilk yarısında ıskat edildi (Fotoğrafın kaynağı bilinmiyor, Ergin Tönük koleksiyonu).


27. Ekim. 1964'ü 28. Ekim. 1964'e bağlayan gece, Ankara'dan 18:00'de hareket eden İzmir Ekspresi saat 2:48'de Balıkesir'e 61 kilometre uzaklıkta Dada ve Mezitler istasyonları arasında raydan çıkmış, trenin lokomotifi, furgon ve iki vagonu devrilmiş ve Gazellidere'ye uçmuştur. Olayda aralarında tren makinistleri Abdullah Ergin ve Mustafa Tunç'un da bulunduğu yedi kişi ölmüş, 26 kişi yaralanmıştır. Bu kaza sonucu DE 20 003
* ıskat olmuştur (29. Ekim. 1964 tarihli Milliyet Gazetesinden, Ergin Tönük koleksiyonu).
* Bilgi: Sayın M. Fahri Güresin

Ana Sayfaya...