Ankara banliyö hattının doğu ucundaki
Kayaş istasyonunun batı girişi ve trenleri sağ hattan sol hatta veya
sol
hattan sağ hatta almak için kullanılan kutrani (çapraz makaslar) (15.
Eylül.
2002).
İzmir'deki meşhur Hilal tekatüsü 72.18
derece ile hatların birbirini kestiği yerdir
(Bilgi için arkadaşım Ankara Ray Kaynak Fabrikasından M. Emin Metin'e
teşekkürlerimle) (22. Ağustos. 2002).
Trenlerin bir hattan diğerine alınmasını
sağlayan basit makas tertibatı. Bu tertibatta dış raylar sürekli, iç
raylar
ise hareketli makas dillerinden oluşur. Makas dillerinin hemen solunda
toplu makas kolu ve makas durum göstergesi. Biraz ileride ve solda ise
demiryolu üzerinde iterek malzeme taşımak için bir araba görülüyor
(Haydarpaşa,
2. Ağustos. 2002).
Sirkeci Garındaki bileşik makas (9. Eylül. 2006).
TÜVASAŞ tesisleri içindeki bir toplu makas (28. Ağustos. 2005).
Halkapınar (İzmir) deposundaki toplu makaslar (23. Nisan. 2006).
Halkapınar (İzmir) deposundaki
toplu makaslar (23. Nisan. 2006).
Bir başka manuel makasın makas dilleri
ve toplu makas kolu (Haydarpaşa, 2. Ağustos. 2002).
Birbirini açılı kesen iki hatta birinden
diğerine treni geçirmek için kullanılan İngiliz makaslarından iki
tanesi
yan yana. Soldaki İngiliz makasının solunda yerdeki alçak dikdörtgen
beyaz
taş limit taşıdır ve diğer hattan güvenle geçilmesi için taşıt sonunun
aşmaması gereken noktayı gösterir (Haydarpaşa, 2. Ağustos. 2002).
CTC sistemine bağlı motorlu makas bir arıza
nedeniyle görevli tarafından tanzim ediliyor ve dispeçerle temas makas
motorunun üzerinde duran telsizle sağlanıyor (Haydarpaşa, 22. Aralık.
2006).
Aynı görevli bir başka İngiliz makasını elle tanzim ediyor. Görevlinin
hemen ilerisinde beyaz limit taşı görülüyor (Haydarpaşa, 22. Aralık.
2006).
Görevli kolu çevirince önce makas kilidi çözülüyor, ardından diller
istenen yöne tanzim oluyor ve son olarak makas tren dizisinin güvenle
geçebilmesi için tekrar kilitleniyor (Haydarpaşa, 22. Aralık. 2006).
Makas dillerinin rahat çalışmasını sağlamak amacıyla periyodik olarak
elle yağlanır (Haydarpaşa, 22. Aralık. 2006).
Görevli, elindeki yağ tenekesine batırdığı bir telin ucundaki üstüpü
veya süpürge ile dillerin kayma yataklarını özenle yağlıyor
(Haydarpaşa, 22. Aralık. 2006).
Haydarpaşa Garında kruvazman takımının yıpranan yerleri elektrik ark
kaynağı ile dolduruluyor (4. Şubat. 2011).
Demir traversli bir makas (Mithatpaşa
istasyonu civarı, 1. Mayıs. 2004).
Köprü üstleri, tünel içleri gibi raydan
çıkan trenin çevreye çarpma tehlikesi bulunan yerlerde normal raya ek
olarak
kontray kullanılır. Kontray, raydan çıkan taşıtın denetimsiz olarak
demiryolu
güzergahını terketmesini önler (Söğütlüçeşme doğu, 24. Ekim. 2003).
İ-tipi emniyet tesisatına bağlı bir makas. Makasa istasyon binasından
kablolarla kumanda edilmekte ve kilitlenmektedir. Makasın hangi yöne
tanzimli olduğunu göstermek için bir makas feneri ve i-tipi emniyet
tesisatının arıza yapması durumunda makasa yerinden kumanda etmek için
makas topu takılabilecek bir yer vardır. Arkada Sabuncupınar İstasyonu
çıkış semaforları ve buharlı lokomotifler döneminde kullanılan su
kulesi de görülebiliyor (Sabuncupınar, 18. Kasım. 2006).
Sabuncupınar'daki makas fenerinin içi ve havanın kararmasından günün
ağırmasına kadar yakılan gaz lambası (18. Kasım. 2006).
Makasa kumanda eden ve makası kilitleyen "makas sandığı" adı verilen
kutu (Sabuncupınar, 18. Kasım. 2006).