46 015 numaralı buharlı lokomotif depo personeliyle birlikte. 2D
dingil
düzenindeki bu tenderli lokomotifler Henschel-Krupp üretimi olup
saatte
80 kilometre azami hıza sahiptir. (Fotoğraf: Ergin Tönük
koleksiyonu).
56 027 numaralı lokomotifin
üzerinde Bay B. Doğan'ın 10. Ekim. 1943 tarihinde Ankara'da
çektirdiği
ve annesi için imzaladığı fotoğrafı. Fotoğraf büyük
olasılıkla Ankara
Garındaki depoda bulunan plaktorna üzerinde çekilmiş. Bu
lokomotifler
Henschel üretimi olup TCDD filosuna 79 adet alınmıştır ve
saatte 70
kilometre azami sürate sahiptir (Lokomotifin
tanımlanması ve yeri konusunda önemli ipuçları yakalayan
arkadaşım Derya
Ferendeci'ye
teşekkürler.
Fotoğraf: Ergin Tönük koleksiyonu).
Büyük olasılıkla Anadolu'daki bir istasyonda, buharlı
lokomotif önünde
9 kişilik bir topluluk (Fotoğraf: Ergin Tönük koleksiyonu).
Ortada üniformalı, İstiklal
Madalyası sahibi, Jandarma Kumandanı Merhum Hayrullah
Özdemir.
Dedem
Hayrullah Özdemir, Bolu Mengen Bürnük köyü Sarı Mustafa oğlu
İstanbul saray ahçısı Bekiroğlu Abdullah'ın tek
evladıdır.
Fotoğraf
İstanbul'da - yanılmıyorsam Fatih - Jandarma komutanı
iken
-1927-28 ya
da 29 tarihinde çekilmiştir. Sol baştaki Bolu Mengen
Bürnük
köyü muhtarı hiç görmediğim rahmetli amcam
Abdullah,
yanındaki emekli
pilot albay babam Cemal Özdemir, yanındaki rahmetli amcam kara
albay
Kemal Özdemir, halalarım ve dedemin ikinci eşi İstanbul
Üsküdar'lı
Muzaffer ninem. Dedem emekli olduktan sonra Mengen'de
Phılıps
bayii açıp aynı zamanda fotoğrafçılık yapmıştır. (Fotoğrafı Sayın
Candan
Özdemir Aile Albümünden sağlamıştır).
Çoktan emekliye ayrılmış olan 46 231 numaralı lokomotifin
pirinç
plaketi. 1D1 dingil düzenindeki bu lokomotif Baldwin üretimi
olup TCDD
filosuna 53 tane alınmıştır. Bu lokomotifin Ankara
Banliyösünde
çalışan buharlı lokomotiflerden birisi olma olasılığı
yüksektir
(Ankara Demiryol Fabrikası, 12. Kasım. 2004).
Aynı seriden 46 228 Bandırma triyaj garında. Bu lokomotif Gani Evis
tarafından
da kullanılmıştır. Gani Ustanın bu lokomotife ait
aktardıkları şöyle: 46 224 - 46 226 - 46 228
makinalarda ben
çok
çalıştım. Bu makinalar ben Balıkesir'de iken bizdelerdi. Biz
bunlarla
Balıkesir-Dursunbey arası haftada iki gün, pazartesi
ve salı,
günleri, ikişerden dört tren yapardık. Bunun haricinde
Balıkesir-Soma
arası çalışan karma tren vardı. Biz buna talebe treni
derdik. Orada da
çalıştı bu makinalar ve makinisti de bendim. Ardından
dizelleşmeyle birlikte 46 228'i Bandırma'ya, manevraya
verdiler.
Fotoğraflar bana o
günleri
hatırlattı.
(26. Nisan. 2005) (Fotoğraf: Ağustos
1985).
46 228'in yandan görünüşü (Bandırma triyaj garı, Ağustos
1985).
56 009 28 Ekim 2006 günü Ankara Loko Bakım Atelyesinde
(Fotoğraf:
Makinist Murat Kulak).
56 009'un önden görünüşü (Fotoğraf: Makinist Murat Kulak).
Türkiye'de üretilen ilk buharlı lokomotif olma özelliğini
taşıyan ve
uzun yıllar Ankara Gençlik Parkında hizmet veren KL 46 001
numaralı 600
mm hat genişliğine sahip minyatür lokomotif Ulaştırma
Bakanlığının
bahçesinde (25. Ocak. 2007).
Eskişehir Lokomotif ve Motor Sanayii Müessesesi (ELMS,
şimdiki TÜLOMSAŞ)
tarafından üretilen
Mehmetçik isimli KL 46 004 numaralı lokomotif Ankara Loko
Bakım
Atelyesi Elektrikli Kısımda. Arkada, bakımı yapılan bir 14 000 elektrikli banliyö dizisi (8.
Şubat. 2007).
Mehmetçik, boyanmak üzere maskelenmiş (8. Şubat. 2007).
3407 numaralı buharlı lokomotif yılların hay huyundan sonra
uzunca bir
süredir Söğütlüçeşme Garının önündeki parkta yeşillikler
içinde
dinleniyor (9. Temmuz. 2008).
3407 numaralı buharlı lokomotifin üç çekici akuple dingili
ve toplam
dört dingili var. Tendersiz lokomotif olduğu için numarası
dört haneli
ve sekiz lokomotiflik bir serinin yedinci lokomotifi (9.
Temnmuz. 2008).