Mustafa Kemal Atatürk'ün Yurt Gezilerinde Kullandığı Vagon

Üretim Yeri: Linke-Hofmann-Werke Breslau
Üretim Tarihi: 1935


Vagon üzerinde firma, üretim yeri ve tarihini gösteren plaket.


Tampon üzerindeki üretici plaketi


Dokuz vagonlu dizinin birinci vagonu olan 101 numara.


Atatürk'ün vagonunda bulunan satranç takımındaki (solda) ve çarşafında (sağda) TCDD amblemleri (Fotoğraf: Altan Ataman)

Aşağıdaki fotoğraflar TCDD Ankara Müze ve Sanat Galerisi Arşivine aittir. Fotoğrafların paylaşılmasını sağlayan Müze Müdürü Sayın Servet Sarıaslan'a teşekkür ederiz.


Vagonun dışında dört dilde vagon hakkında bilgi veren plaketler ve Atatürk'ün vagon penceresinde çekilmiş fotoğrafı.


Vagonun salon bölmesi. Solda duran gözlüklü hanım Müze Müdürü Sayın Servet Sarıaslan. Onun hemen yanında Atatürk'ün radyosu ve pikabı. Salonun tüm içi ahşap ve son derece zarif bir sadelikte.


Atatürk'ün kullandığı termos, kül tablası ve tuzluk salondaki masanın üzerinde.


Radyo ve pikabın daha yakından görünüşü.


Salonda son derece kullanışlı, kapağı masa olabilen bir evrak dolabı da var.


Masada duran eşyaların ayrıntısı. Bir termos, sigaralık, kül tablası, garsonu çağırmak için çan ve bir tuzluk.


Bu kez masanın üzerine Atatürk'ün yolculuklar sırasında dinlediği taş plaklar (dakikada 78 devir hızla dinlenen) çıkmış.


Yine salonda, hemen radyonun yanında bulunan ve Atatürk'ün manevi kızı Ülkü'nün babası tarafından yapılıp Atatürk'e hediye edilen satranç takımı.


Atatürk'ün yatak odasının bulunduğu kompartmana geçiyoruz. Yatak katlanıp koltuk haline gelebiliyor. Başucunda görünen yarım küre okuma lambası. Komidin ve sehpa da o günlerin zerafetini yansıtıyor.


Karşı duvardaki tuvalet masası ve kanepe.


Atatürk'ün kullandığı banyo.


Vagonda bulunan telefon sistemine ait bir telefon makinası ve rehberi.


 Telefon sistemine ait başka bir telefon makinası.


Görevliyi çağırmak için kullanılan zil ve ışıklı bilgi sistemi vagonun bölümleri hakkında da bilgi veriyor.


Hanımlara mahsus salondaki telefon ve tuvalet masası.


Hanımlara mahsus banyo.


Vagonu lokomotiften ayrı durduğu zamanlarda ısıtmak için kullanılan sobanın bulunduğu bölme.