Cumhuriyet Gazetesi Tarihte Bugün
köşesinde
elektrikli banliyö trenlerinin ilk seferiyle ilgili haber. 4 Aralık
1955
günü Sirkeci-Soğuksu (kilometre 24) arasında elektrikli banliyö
trenleri
işlemeye başlamış, aynı güzergahta çalışmak üzere BB
4000 elektriikli lokomotiflerden de üç tane aynı yıl alınmıştı.
Daha
sonra elektrifikasyon Halkalı istasyonuna kadar uzatılacak, 1962
yılında
10 tane daha banliyö dizisi alınacaktı.
8000'lerin orijinal şeklinde her vagon iki bölmeliydi, başta ve sonda
bulunan iki motris üçüncü mevki (C4) ara vagonsa ikinci mevki (B4) idi.
c motrisinde bir de bagaj bölmesi bulunuyordu. (İstanbul
Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının Elektrikli İşletmeye Açılışı, TCDD
Matbaası, İzmir, 1956).
Bu dizilerin orijinal renkleri kırmızı-beyaz
idi ve uzun yıllar bu renklerle hizmet verdiler. Bir dönem (yaklaşık
1969
ile 1980'lerin ilk yarısı) Haydarpaşa-Gebze arasında da çalışanları
oldu.
Bu dönemde Adapazarı Demiryol Fabrikasında (şimdiki TÜVASAŞ) yapılan b1
vagonlarının araya eklenmesiyle dört
vagonlu diziler olarak çalıştılar. 14 000'lerin
Haydarpaşa-Gebze
arasındaki
görevi
devralmasıyla
buraya
alınanlar
tekrar yuvaya döndüler.
(29.
Nisan. 2002).
Büyük olasılıkla bir başka 8 000'in kabininden karşılaşma sırasında
çekilmiş bir fotoğraf (Ergin Tönük koleksiyonu).
Meçhul bir hanımefendi ile meçhul bir beyefendi güzel bir yaz gününde
Florya İstasyonunun önünde poz vermişler. Görüntüye istasyonu henüz
terketmiş üç vagonlu bir 8 000 banliyö dizisi ve istasyon çıkışındaki DRS sinyal direkleri de girmiş (Ergin Tönük
koleksiyonu).
Haydarpaşa-Pendik arasındaki elektrifikasyonun deneme seferine
açıldığını bildiren Demiryol Dergisindeki kapak resmi. Bu dizinin
havalandırma kutusundan 18-30 arasındaki ikinci seriden bir dizi olduğu
anlaşılıyor ve bir demiryolu sevdalısı Sayın İhsan Alap'ın verdiği
bilgiye göre de bir kabini İstanbul Demiryolu Müzesinde sergilenen 8
027. Ancak diziye E 40 000'lerin
gelişinden önce Faiveley yarım pantograf takılmış. Oysa bu diziler uzun
yıllar Anadolu yakasında da Avrupa yakasında da hep orijinal
paralelkenar pantograflarla çalışmışlardı (Demiryol Dergisi Sayı 519).
Yine aynı gün çekilen bir başka fotoğraftan dizinin dört vagonlu olduğu
anlaşılıyor. Fotoğrafın çekildiği peronun ilerisinde banliyö veya
Adapazarı trenini temin etmiş olabilecek bir buharlı lokomotif duruyor.
(Fotoğraf Ali Aksın tarafından bir sosyal paylaşım sitesinden
alınmıştır).
Sayın Ceylan Urlu'dan edindiğim bilgiye göre ikinci parti 8 000'lerin
sonuncusu olan 8 030 Faiveley yarım pantograflarla gelmiş, hatta durumu
bilmeyen demiryolcuların uzun süre "dizinin pantografı kırılmış"
demesine neden olmuş. Bu diziye ne zaman paralelkenar pantograf
takıldığı çözülmesi gereken bir başka gizem (3.1.2015)
8 000 banliyö dizilerinin Haydarpaşa-Gebze hattında orijinal
renkleriyle ve dört vagonlu olarak çalıştığı günlere ait bir kartpostal
Havalandırma kutusundan bu dizinin de ikinci seri (19-30) grubunandan
olduğu anlaşılıyor
(Ergin Tönük koleksiyonu).
8 000 banliyö dizisinin feribotla
Sirkeci'den Haydarpaşa'ya
geçişini
gösteren
kartpostal.
Bu
dizinin
havalandırma kutusu ilk
seriden (1-18) olduğunu gösteriyor. Feribotta burnu görünen kırmızı
manevra
lokomotifi büyük olasılıkla 33 100 (Ergin
Tönük koleksiyonu).
Araya eklenen b1 vagonlarından birisinin
plaketi (Halkalı, 22. Ekim 2003).
b1 vagonları 1968-1970 yılları arasında
Adapazarı Demiryol Fabrikası (ADF, şimdiki TÜVASAŞ) tarafından
üretilmiştir.
Dizilerin ağırlığını arttırdığı ve yıpranmayı hızlandırdığı için
yaşlanan
dizilerde b1 vagonu çıkartılmış, diziler tekrar üç vagonlu hale
getirilmiştir
(Halkalı, 22. Ekim. 2003).
8000'lerin orijinal kırmızı beyaz olduğu
günlerde seferden kaldırılıp Halkalı istasyonunda yan hatta çekilmiş
bir
vagon. Bu vagonun iki yanındaki vagonlar ise şimdiki mavi-lacivert
renklerden
önce kısa bir dönem kullanılan renklerde (22. Ekim. 2003).
Uç vagonlarında (a ve c) cer motoru
bulunan bu dizilerin yine bu vagonlarda 1950 mm başlık genişliğinde iki
tane paralelkenar pantografı vardır. (29. Nisan. 2002).
8 000 banliyö dizilerinin
paralelkenar pantograflarının yandan görünüşü
(23. Ekim. 2003).
8 000 banliyö dizilerinin paralelkenar
pantografı (Halkalı, 23. Ekim. 2003).
8 000 banliyö dizilerinin kabini. Yarım simit trenin hızını ayarlamak
için valse, en sağda (fotoğrafta görünmemiş) fren musluğu var. Soldaki
volan ise park freni (Sirkeci, 3. Aralık. 2003).
Halkalı'dan hareket etmek üzere hazır bekleyen 8 000 banliyö dizisinin
kabini (9. Eylül. 2006).
8 000 banliyö dizilerinin iki başında,
birbirine bağlanan dizilerin bir kabinden kumandasını sağlayacak
Scharfenburg
bağlantısı vardır (Halkalı, 23. Ekim. 2003).
İki 8000 banliyö dizisi Scharfenburg
bağlatısıyla
birbirine
eklenmiş.
Böylelikle
üç
diziye kadar dizilerin
tek kabinden kumandası mümkündür (Sirkeci Garı, 9. Temmuz. 2008)
Bir dizi içindeki vagonların arasında
ise daha basit bir mekanik bağlantı, elektrik ve basınçlı hava
bağlantıları
vardır (Sirkeci, 23. Ekim. 2003).
Bir süre sonra b1 vagonları ayrılarak
Halkalı istasyonunda bir yan hatta çekildi. Uzun yıllar hizmetten sonra
hasar gören bazı diziler de b1 vagonlarıyla birlikte bu hatta
alındılar.
(29. Nisan. 2002).
8010 Sirkeci Garından Halkalı'ya doğru
gitmek üzere çıkıyor. Arkada Sirkeci Garı elektrikli tren deposunda
duran
diğer 8000 banliyö dizileri, en sağda bir tane 14
000
ile bir tane de E 52 500 lokomotif görülüyor
(3.
Ağustos. 2002).
Halkalı-Sirkeci seferini tamamlamak
üzere olan 8 011 Sirkeci Garına girmek üzere (3. Ağustos. 2002).
Halkalı-Sirkeci seferini tamamlamak üzere olan bir 8 000 banliyö dizisi
tarihi surların arasında (8. Haziran. 2004).
Bir başka 8 000 banliyö
dizisi tarihi yarımadada surların arasından geçiyor (28. Ekim. 2006).
Sirkeci-Halkalı seferini yapan iki 8
000 banliyö dizisinin karşılaşması. Diğer hatta giden 8 027 numaralı
dizi servisten alındıktan sonra makinist kabini
orijinal haline getirilerek Sirkeci (İstanbul)
Müzesinde sergilenmektedir (22. Ekim. 2003).
Bir kurbda ön dizinin orta (b)
vagonundan
tüm dizinin görünümü (22. Ekim. 2003).
Sirkeci-Halkalı seferini yapan 8 017
banliyö dizisinden bir kurbada tüm katarın görünümü (22. Ekim. 2003).
İkili dizi halindeki 8 000'lerden birisi Sirkeci'ye gitmek üzere
Soğuksu İstasyonuna girerken diğeri de Halkalı'ya gitmek üzere
istasyonu terk ediyor. Soğuksu, Halkalı'dan Sirkeci'ye giderken CTC sisteminin bitip tarihi DRS
sisteminin başladığı istasyon ve sinyal direklerinde "CTC SONU" uyarısı
görülüyor (9. Eylül. 2006).
İki dizi 8 000 Sirkeci Garına doğru yolda (28. Ekim. 2006).
İki dizi 8 000 İstanbul'un yeşillikleri arasında Halkalı'dan Sirkeci'ye
doğru yol alıyor (20. Temmuz. 2007).
İki dizi 8 000 yolda (20. Temmuz. 2007).
İki 8 000 banliyö dizisi Sirkeci garına gimeye hazırlanıyorlar (20.
Temmuz. 2007).
8 020 Sirkeci Garında bekliyor. Yanda ise yeni renkleriyle bir 14 000 (23. Ekim 2003).
8 000'lerden biri Yeşilköy istasyonundan Sirkeci'ye gidiyor (26.
Ağustos. 2005).
Güzel bir sonbahar günü 8
017 ve 8 009'dan oluşan ve Sirkeci'den hareket eden banliyö treni
Florya İstasyonuna yaklaşıyor (28. Ekim. 2006).
8 17 ve 8 009'dan oluşan banliyö dizisi Florya İstasyonunu koruyan DRS sinyal direğini geçmiş. Sirlkeci-Halkalı
hattının 1955 yılında yapılan kendine has demir direkli ve dikişli kateneri de fotoğrafa ayrıntılı
biçimde girmiş (28. Ekim. 2006).
8 023 Sirkeci'ye gitmek üzere Yedikule İstasyonundan ayrılıyor (9.
Temmuz. 2008).
8 030'un motris olmayan bojilerinden birisi (Sirkeci Depo, 6. Haziran.
2004).
8 030'un motris bojilerinden biri (Sirkeci Depo, 6. Haziran. 2004).
Şimdilerde 14 000'ler
8
000'lere
yardım
etmek
için
Sirkeci-Halkalı hattındalar. Trenin hemen
arkasında DRS sinyal direği de görülebiliyor (14
056, 29. Nisan. 2002).
8000'lerin ıskat edilmeye başlamasıyla
birlikte ortaya çıkan açığı 14 000'ler
doldurmaya
başladılar. 1979'da Haydarpaşa Garında da yan yana bulunduğunu
anımsadığım
8 000 ve 14 000'lerden 8 017 ve 14 054 Sirkeci Garında yan yana (23.
Ekim.
2003).
8 000'lerin sonuncusu olan 8 030 da 14 000'lerin
yeni
renklerine
boyanmış,
14
020'nin
yanında Sirkeci depoda (6.
Haziran. 2004).
Yeni renklerinde 8 030 yeni renklerinde 14 000'lerle
birlikte.
Sol
arkada
ise
mavi-lacivert
bir 8 000 ve depo kapısının
önünde bir E 52 500 (Sirkeci Depo, 6. Haziran.
2004).
8 025 bir başka 8 000 dizi ile Halkalı'dan Sirkeci'ye girmek üzere.
Sirkeci Tren Deposunda hep 14 000'ler var (9.
Eylül. 2006).
Halkalı-Sirkeci seferini tamamlamak üzere olan 8015 Sirkeci Garına
girmek üzere. Yanda, depo hatlarında 14 000
banliyö dizisi pantografı inik olarak duruyor (28. Ekim. 2006).
E 23 000'lerin sefere alınmasıyla 8 000'lerin 55
yıl süren koşuşturması da sona ermiş oldu. TCDD'nin bu ilk elektrikli
dizileri bir süre sonra tarihe karışacak. (Fotoğraf Hayko Sazanyan, 28.
Kasım 2010, Yeşilköy İstasyonu).