E 40 000'ler ile ilgili anımsayabildiklerim: |
|
Azami Hız
(Yük/Yolcu): 90/130 km/saat Dişli Oranı (Yük/Yolcu, Petite Vites/Grande Vites): 19:71/26:71 Kalkışta azami cer kuvveti (Yük/Yolcu): 31.5/21.8 ton Devamlı cer kuvveti (Yük/Yolcu): 21.35/14.8 ton Darası: 77.0 ton Yeni tekerlek çapı: 1100 mm Uzunluk: 14 940 mm Genişlik: 3038 mm Yükseklik: 4190 mm Cer motorları (2 adet): TO1074 DC Motor Orijinal Pantografları: 1950 mm AM Faiveley 8 adedi komple alınmış ve 1971 yılında servise verilmiş, 7 adedi ise Haydarpaşa Loko Bakım atelyesinde monte edilip 1973 yılına kadar servise verilmiştir. İlk yıllarında Ankara banliyösünün tüm servisi ile Haydarpaşa-Gebze banliyö hattında 8 000'lik dizilerin yetmediği durumda banliyöyü takviye etmiştir. Asıl alınma nedeni Ankara İstanbul (Haydarpaşa) arası elektrikli trenleri çekmek olan E 40 000'ler, alındıktan 21 yıl sonra bu görevi yerine getirmişlerdir. |
E 40
003 2261 sayılı seferle Ankara Garı
ikinci peronundan 17:36'da Sincan'a
hareket etmeden önce. E 40 003
hala orijinal renklerinde. Makinistler Orhan Batlar
(kasketli, nur içinde yatsın) ve Cemil
Arın (2000 yılında bir hemzemin geçit
kazasında görevi başında vefat ettiğini
haberlerden öğrendim, nur içinde
yatsın). Bu fotoğraf sayesinde Orhan
Ağabey ile dostluk kurmuş, defalarca E
40 001'in kabininde birlikte yolculuk
etmiş, çay içmiştik. E 40 003'ün bakımlı
olduğunu söylemek güç, tek pantografı ve
o tarafın çatı hattı olmadığı gibi
kırılan yeşil lambaları da sac kapakla
kapatılmış. Tamponun hemen yanında
elektrik şofaj kablosu görülüyor (30.
Temmuz. 1985).
Yıllar
sonra E 40 003 Haydarpaşa depoda.
Yukarıdaki fotoğrafta görünen çoklu
kumanda kabloları sökülmüş, kalın beyaz
çizgiler çizilmiş ve tek ton maviye
boyanmış. Aradaki lokomotif bir dönem
Ankara'da da hizmet veren E 40 006, en
uçtaki ise ıskat edilmiş ve kesilmeye
hazırlanmış, hemen tüm aksamı ve
plaketleri sökülmüş E 40 001 (8.
Haziran. 2004).
E 40 001
Ankara Banliyösünde çalıştığı dönemde
Ankara Garı doğu makaslarında (1985).
E 40 001
Ankara'da tek kalan elektrikli
lokomotifti ve Ankara Garından Kayaş'a
gitmek üzere ikinci peronda bekliyor.
Merdivendeki çocuk benim. Orhan Ağabeyin
yüzü dikkatli bakılırsa bombeli
pencerenin arkasında görülebilir. E 40
001 Haydarpaşa'ya geçmeden önce kalın
çizgileri çizilmişti, kumluk
kapaklarındaki işaretler, kaldırma
noktaları ve lokomotifin 77 ton olduğunu
gösteren sarı işaretler de lokomotifin
üzerinde görülebilir (23. Eylül. 1985).
E 40 001'in
Kabini, Makinist
Orhan Batlar ve ben Ankara
Garında, kabin doğuya bakıyor
(yukarıdaki fotoğrafla aynı gün
çekildi). Resmin en solundaki kol düdük
valfi. 330 ve 650 Hz frekansa sahip iki
düdük ayrı ayrı çalıyor. Büyük simit
valse. 33 uçlu trafoda cer motorunun
bağlı olduğu ucu gradyatör aracılığıyla
1'den 32'ye kadar bir bir arttırıp
eksiltiyor. Hemen sol yanında
(fotoğrafta çok net görülmüyor) valseyi
dinamik fren durumuna almak için kilit,
sağ tarafında ise (yine fotoğrafta
görünmüyor) lokomotifi daha da
hızlandırmak için 6 konumlu (0-5)
şöntleme kolu var. Fotoğrafta
görünmeyen, makinistin oturuş yönüne
göre solda hangi trafo ucunun
seçildiğini gösteren mekanik bir "kran
sayıcı" var. Kran kolunun altındaki
demir simit yerdeki pedalla birlikte
"ölü adam güvenliği"ni (dead-man/totman)
oluşturuyor. Gösterge tablosunun en
sağındaki büyük saat çift ibreli fren
manometresi. Onun yanındaki dikdörtgen
gösterge makinistler tarafından
"televizyon lambası" olarak anılan ve
arıza, patinaj gibi durumları gösteren
lumitekst lambaları. Onun altında kısmen
görünen yuvarlak saat fren manometresi.
"Televizyon lambası"nın yanındaki bir
dizi dikdörtgen gösterge katener
voltmetresi ve motor ampermetreleri. E
40 000'lerin bir özelliği de her bojide
bir cer motoru olması (B'B'). Valsenin
altında eğimli duran düğmeler çeşitli
kumandalar (anımsayabildiklerim;
disjonktör hazırlama, disjonktör
açma-kapama, cebri soğutma fanı,
otomatik kompresör, manuel kompresör). O
düğmelerin (makiniste göre) en sağındaki
daha büyükçe düğme ise üst sıradaki cer
ile ilkgili düğmeleri kilitleyen,
sökülebilir beleve anahtarı (23. Eylül.
1985).
1985 yılı
olmalı, E 40 001 Ankara Garından
Hipodrom İstasyonuna gidiyor. Şimdi
demiryoluna paralel Celal Bayar Bulvarı
var, askeri tesisler ise kalktı, yerinde
Etiler Orduevi bulunuyor. İki hat
elektrikli, soldaki hat Marşandiz garı
ile irtibatı sağlayan servis hattı, onun
yanındaki beton traversli hat ise daha
sonra Celal Bayar Bulvarı ile birlikte
köprünün genişlemesiyle en sağa alındı.
Fotoğraf yıllarca trenlere baktığım
rahmetli babaannemin evinde onun
deyişiyle 'kütüphane odası'nın
penceresinden çekildi.
E 40 001'in
çektiği bir banliyö treni Ankara Garına
doğru giderken. Sekiz kapılı diye anılan
banliyö vagonlarının sonraki renkleri
fotoğraftaki gibiydi.
Bu kartpostalda Gebze-Arifiye-Adapazarı
elektrifikasyonu tamamlandıktan sonra
(büyük olasılıkla 1983-84), Adapazarı
Gar binasının inşası sürüyor. Sol
tarafta Adapazarı Ekspresini çeken bir E
40 000, sağ taraftaki hatta ise bir
buharlı lokomotif görülüyor. Gar inşaatı
sürdüğü için ekspresler eski istasyonun
ambar olarak kullanılan tarafından
kalkıyor (Kartpostal ve bilgiler Sayın
Faruk Sınır).
TEM (Anadolu Otoyolu) henüz yeniyken E
40 000 tarafından çekilen bir Adapazarı
Ekspresi Sapanca'dan geçiyor (Kartpostal ve
bilgiler Sayın Faruk Sınır).
Uzunkum'un yukarıdan görünüşü.
Demiryolunda Haydarpaşa tarafında doğru
giden, E 40 000'in çektiği Adapazarı
Ekspresi de var (Kartpostal ve
bilgiler Sayın Faruk Sınır).
Ankara'da banliyö görevini 14 000'lerin
devralması ve E 40 000'lerin tümünün
Haydarpaşa'ya gitmesi sonucu o dönemde
elektrikli olan Haydarpaşa-Arifiye
hattında elektrikli lokomotif bolluğu
yaşandı ve Haydarpaşa-Arifiye-Haydarpaşa
yük trenleri de E 40 000'ler tarafından
çekilmeye başlandı. Haydarpaşa Garında
1985-1993 arası çekilmiş olma olasılığı
yüksek bu fotoğrafta arka planda solda
orijinal renkleriyle bir 14 000 banliyö
dizisi de görülüyor (Demiryol-İş
Sendikası 2004 yılı takviminden, tarama
Faruk SINIR).
E 40 000 tarafından çekilen Boğaziçi
Ekspresi ADVAS (şimdiki TÜVASAŞ) yapımı
vagonlarıyla Bilecik'teki köprünün
üzerinde (Demiryol-İş Sendikası 2006
yılı takviminden, tarama Faruk Sınır).
1990'ların başında
Sirkeci tarafında da gördüğüm eski
dostum E 40 001 yıllar sonra bir
zamanlar rahmetli anneannemin oturduğu
Erenköy civarında Adapazarı Ekspresini
çekiyor (Erenköy Doğu, 29. Nisan.
2002).
E 40 008'in
kabini. Lokomotif servise hazır
("sıcak") olarak beklediği için fren
manometrelerinde basınç okunabildiği
gibi televizyon (lumitekst) lambasında
da cer motorlarına akım gitmediğini
gösteren uyarı lambası yanıyor. En
soldaki büyük gösterge kilometre saati.
İçinde mekanik hız kaydedici olan
kilometre saatinin mühürlü olduğu
görülebiliyor. Kilometre saatinin
yanındaki büyük yuvarlak gösterge "kran
sayıcı". Gradyatörün, cer motorlarını
trafonun hangi ucundan beslediğini
gösteriyor. Valsenin sağından çıkan kol
lokomotif hızını arttırmak için 0 ile 5
arasında 6 kademe şöntlemeyi sağlıyor.
En sağdaki büyük kol (fren kolunun da
sağında) sadece lokomotife ait modrabil
fren kumandası. Lokomotif sıcak
beklediği için hareket ettirilmesini
önlemek amacıyla beleve ve ileri-geri
anahtarları alınmış (Haydarpaşa Depo, 2.
Ağustos. 2002).
E 40 008'in
kran kolu (valse) ayrıntısı. Tren
hareket halindeyken yeşil ok
"CER/STOP"ta oluyor. Her +'ya itişte
elektro-pnömatik denetimli gradyatör
trafo ucunu bir kademe arttırıyor ("kran
atıyor"), -'ye itişte ise trafo ucunu
bir eksiltiyor. 0 durumuna
getirildiğinde trafo ucu sıfıra kadar
bir bir azalıyor. Sol tarafta otomatik
kran arttıran SKI/PR, sağ tarafta
dinamik frene hazırlamada kullanılan
H/P, CER STOP'un simetriği DİNAMİK
FREN/STOP, ve DF/PR. Tüm bu işlemler
sırasında elektro-pnömatik gradyatör
sisteminin sesi dışarıdan bile
duyulabiliyor. Kran kolunun yanında
ileri-geri anahtarı (reverser)
bulunuyor. Anahtar 0 durumunda
valsekolunu kilitliyor ve yerinden
çıkıyor, diğer iki konumu ise ileri ve
geri (Haydarpaşa Depo, 2. Ağustos.
2002).
E 40 008'in
kabininde azami hızları gösteren plaket.
E 40 000'lerin ilginç dişli kutuları
sayesinde iki farklı dişli oranında
farklı cer kuvvetleri ve azami hızlar
elde edilebiliyor. Altta görünenler 20-0
son zili, patinaj uyarısı ve "buzzer"
(Haydarpaşa Depo, 2. Ağustos. 2002).
Haydarpaşa'da faal olmayan E 40 000'ler.
Lokomotiflerin arasından görünen kırmızı
lokomotif ise DE 24
000 (8. Haziran. 2004)
E 40 000'ler
Haydarpaşa Depo'da. Sağ arkada görünen
kırmızı lokomotif DH
6 500 manevra lokomotifi (29.
Nisan. 2002)
Bir E 40 000 ve E 43 000
Haydarpaşa Depoda bir arada. Camda
parlayan fotoğraf makinamın objektifi
(29. Nisan. 2002).
E 40 000 tarafından
Adapazarı-Haydarpaşa seferini yapan
Adapazarı Ekspresi TÜVASAŞ
yakınlarında bir hemzemin geçitte.
Hemzemin geçitlerde katener yüksekliği
6200 milimetreye çıktığından
pantografın normalden fazla açıldığı
görülebiliyor (1. Ağustos. 2002).
Adapazarı Ekspresini
Haydarpaşa'ya getiren E 40 015
Haydarpaşa Garında peronda.
Lokomotifin sağında pencere altındaki
kablolar ve solundaki fişler "çift
kumanda kuplinleri". Bu kablolar
aracılığıyla iki lokomotife tek
kabinden kumanda edilebiliyor. Sol
tamponun hemen solunda (lokomotife
göre) elektrik şofajının kablosu
görülüyor Bu fotoğrafı demiryolcu
arkadaşım Tarkan
Etginoğlu ile birlikte çektik
(2. Ağustos. 2002).
E 40 015'in
ön yüzünde numarası ve TCDD amblemi.
Ortadaki fiş furgona 72 V DC akım
veriyor, solda birinin ucu görünen üçlü
kablo iki lokomotifi tek kabinden
kumanda etmek için (TCDD'de buna "çift
kumanda kuplini" deniyor) (Haydarpaşa
Garı, 2. Ağustos. 2002).
E 40 015 makinistler Kemal
Öztırpan ve Yusuf Uçbağlar yönetiminde
15:15'de Adapazarı'na gitmek üzere
Haydarpaşa'da bekliyor (13. Temmuz.
2005).
E 40
015 Haydarpaşa Garında, köprü altına
yakın beklerken Makinist Murat
Kulak'a yakalanmış (31. Temmuz.
2006).
E 40 009
Haydarpaşa depoda. Beyaz fenerlerin
altındaki kırmızı ve yeşil lambalar
geceleri buluşma değişikliğini bildirmek
için. Gündüzleri ise çoklu kumanda
kuplinlerinin yanındaki soketlere
kapının içinde bulunan kırmızı ve yeşil
bayraklar asılıyor bu iş için (8.
Haziran. 2004).
E 40 009
Haydarpaşa Garında Makinist Murat
Kulak'a yakalanmış (31. Temmuz.
2006).
Murat Kulak Usta da yakalamışken E 40 009'u bir
kez daha fotoğraflamış (Haydarpaşa, 31.
Temmuz. 2006).
Bir E 40
000 tarafından çekilen Adapazarı
Ekspresi Haydarpaşa Garından çıkıyor (8.
Haziran. 2004).
TCDD'nin emektar E 40 000'lik elektrikli
lokomotifi TÜVASAŞ'ta yeni renklerine
boyanmış bir E 52
500'ü Haydarpaşa Garına götürmek
üzere Mithatpaşa İstasyonundan geçiyor
(Fotoğraf: Faruk
SINIR, 2004 yaz).
E 40 000 ve yeni renklerinde E 52 500
Haydarpaşa Garına gitmek üzere
Mithatpaşa İstasyonunu terkediyor
(Fotoğraf Faruk
SINIR, 2004 yaz).
E 40 009 ve E 40 007, artık çok sık
imdat istedikleri için servisten
çekilmiş, Haydarpaşa Depoda soğuk
bekliyorlar (24. Mayıs. 2007).
E 40 015 de 7 ve 9 gibi Haydarpaşa
depoda soğuk bekliyor (24. Mayıs. 2007).
Haydarpaşa'ya
trenle gelişlerimde beni depoda
karşılayan E 40 000'lerin sayısı iyice
azaldı. Bu gelişimde E 40 007 ve E 40
009'u demiryoluna yakın gördüm. Bir
dahaki gelişimde görüşebilir miyiz
bilmiyorum (20. Temmuz 2007).
Köprü üzerinden Haydarpaşa Depoya
baktığımda artık E 40 000'leri güçlükle
seçebiliyorum. Çünkü, aktif (ama
kullanılmayan) üç makina (7, 9 ve 15)
ile hurdaya çıkarılmış bir makina (kabin
numaralarına göre 15 ama dışındaki
plaketler 14) dışında E 40 000 kalmadı.
Bir dönem Haydarpaşa'da da bulunmuş olan
BB 4001 de E 40
014'ün arkasında duruyor. Sağda depo
içinden görünen kırmızı-beyaz elektrikli
lokomotif ise E 52
508 (20. Temmuz. 2007).
E 40 014 Haydarpaşa depoda pantografları
sökülmüş ve servisten çekilmiş (28.
Nisan. 2008).
E 40 015 Haydarpaşa depoda pantografları
sökülmüş ve servisten çekilmiş (28.
Nisan. 2008).
Diğer iki E 40 000 ise başka bir hatta
son kalan DH 6 500
ile birlikte (4. Şubat. 2011).
E 40
000 kullanan, kimisi buharlı
makinelerden gelme alışkanlıkla hala
deri kasketli, deri yelekli birkaç
makinist de emekli olduktan sonra,
iki sesli düdüklerini, kısa dingil
mesafesi nedeniyle contalarda
çıkardıkları değişik sesleri,
elektro-pnömatik gradyatörlerinin
sesini, o kendine has
sarsıntılarını, özetle bu
lokomotifleri hatırlayan kalmayacak
birkaç kara sevdalıdan başka...
E 40 000'lerin 2000
beygir gücündeki elektrik motorunun
oturduğu yuva ve dişli kutusu
(Haydarpaşa Depo, 2. Ağustos. 2002).
E 40 000'lerin bojisi
ve esnek kaplini. Arkada görünen
lokomotif E 52
500 (2. Ağustos. 2002).
E 40 000'in iki farklı
hızda (90 ve 130 km/sa) çalışmasını
sağlayan dişli kutusu. Öndeki tırnaklı
esnek kaplin 2000 beygir gücündeki
doğru akım motoruna bağlanıyor (2.
Ağustos. 2002).
E 40 000'lerin esnek
kaplin takılan tekerlekleri
(Haydarpaşa Depo, 2. Ağustos. 2002).
Dişli kutusundan gelen
gücü tekere aktaran esnek kaplinin
yandan görünüşü (Haydarpaşa Depo, 2.
Ağustos. 2002).
Alsthom tarafından
üretilen ve E 40 000'inkine benzeyen
tek motorlu C' bojinin resmi.
Tekerlekle dişli
kutusunu bağlayan "kinematik elastik"
bağlantının fotoğrafı. E 40 000'lerde
dingil üzerinde bu fotoğrafta görünen
cer dişlisi bulunmuyor, dingil
yatakları da dışta değil içte.