Veri analizinin önemli aşamalarından biri şüphesiz veri görselleştirme ve veri görselleştirme adına R programı fazlasıyla alternatiflere sahip. Bu alternatiflerden biri de grafiklerinizi belli bir değişkene bağlı olarak hareketli hale getiren, bir diğer deyişle gif formatında grafikler elde etmenizi sağlayan gganimate
paketi.
Bu web öğreticisinde gganimate paketini kullanarak ODTÜ İstatistik Bölümünün 2009-2019 yılları arasındaki bölüm kontenjanı, başarı sıralaması ve taban puanındaki değişimi görselleştirmeye çalıştım.
İlk olarak aşağıda veri setini hazırladım. Bu veri setindeki bilgiler ÖSYM’nin kendi web sitesinde yer alan tercih kılavuzlarından elde edilmiştir.
Veri Setinin Hazırlanması
Yil=2009:2019
Basari_Siralamasi=c(21700,31500,33000,38500,52300,51300,51600,56000,57899,65800,61020)
Taban_Puani=c(333.369,445,467.942,454.888,401.294,372.684,380.872,371.292,382.549,380.513,404.786)
Kontenjan=c(45,45,45,50,50,40,41,52,62,62,62)
ODTU_Istatistik=data.frame(Yil,Kontenjan,Basari_Siralamasi,Taban_Puani)
ODTU_Istatistik
## Yil Kontenjan Basari_Siralamasi Taban_Puani
## 1 2009 45 21700 333.369
## 2 2010 45 31500 445.000
## 3 2011 45 33000 467.942
## 4 2012 50 38500 454.888
## 5 2013 50 52300 401.294
## 6 2014 40 51300 372.684
## 7 2015 41 51600 380.872
## 8 2016 52 56000 371.292
## 9 2017 62 57899 382.549
## 10 2018 62 65800 380.513
## 11 2019 62 61020 404.786
#install.packages("gganimate")
#install.packages("ggplot2")
#install.packages("gifski")
library(gganimate)
library(ggplot2)
library(gifski)
Kontenjan
Bu başlık altında ODTÜ İstatistik bölümünün 2009-2019 yılları arasındaki bölüm kontenjanlarını görselleştirdim. İlk olarak ggplot2
paketi kullanarak hareketli hale getirmek istediğim grafiğimi oluşturdum. Ardından gganimate
paketine ait transition_reveal()
kodu ve onun içine yazmış olduğum hareket değişkenim olan yıl ile grafiğimi hareketle hale getirdim ve anim_save()
kodu ile de oluşturmuş olduğum hareketli grafiği gif olarak kaydettim.
plot=ggplot(ODTU_Istatistik,aes(x=factor(Yil),y=Kontenjan,group=1))+geom_point()+geom_line()+theme_bw()+labs(x="Yil",title="Yillara Gore Kontenjan Degisimi",caption = "Ozancan Ozdemir, 2020")
plot
plot1=plot+geom_point(aes(group = seq_along(Yil))) +transition_reveal(Yil)
p1=animate(plot1)
anim_save("plot1.gif", animation=p1)
2009 yılında 45 kişilik kontenjana sahip olan ODTÜ İstatistik bölümü 2014 yılında 40 kişiye düşse de 2014 yılından 2017 yılına kadar artan bir trend göstermiş ve kontenjan sayısı 62’ye çıkmıştır. 2017’den sonra ise 2019’a kadar durağan bir şekilde ilerleme göstermiş ve 62 olarak kalmıştır.
Başarı Sıralaması
Bu başlık altında ODTÜ İstatistik bölümünün 2009-2019 yılları arasındaki başarı sıralamasını görselleştirdim. Grafiği yukarıdaki örnekte olduğu gibi bir gif dosyası haline getirmek için yukarıda belirtilen yolları uyguladım.
plot_2=ggplot(ODTU_Istatistik,aes(x=factor(Yil),y=Basari_Siralamasi,group=1,color="red"))+geom_point()+geom_line()+theme_bw()+labs(x="Yil",title="Yillara Gore Basari Siralamasi Degisimi",caption = "Ozancan Ozdemir, 2020")
plot_2
plot2=plot_2+geom_point(aes(group = seq_along(Yil))) +transition_reveal(Yil)
p2=animate(plot2)
library(gifski)
anim_save("plot2.gif", animation=p2)
Grafiğe göre ODTÜ İstatistik Bölümü’nün başarı sıralaması artan bir trende sahip. Ancak, bu artış negatif bir anlama sahip. Kısacası 2009’da 20000 ve civarında bir başarı sıralamasına sahip ODTÜ İstatistik Bölümü 2019’da 61000 civarında bir başarı sıralamasına sahip olduğu görülmüştür.
Taban Puanı Sıralaması
Bu başlık altında ODTÜ İstatistik bölümünün 2009-2019 yılları arasındaki taban puanlarının sıralamasını görselleştirdim. Grafiği yukarıdaki örnekte olduğu gibi bir gif dosyası haline getirmek için yukarıda belirtilen yolları uyguladım.
plot_3=ggplot(ODTU_Istatistik,aes(x=factor(Yil),y=Taban_Puani,group=1))+geom_point()+geom_line()+theme_bw()+labs(x="Yil",title="Yillara Gore Taban Puani Degisimi",caption = "Ozancan Ozdemir, 2020")
plot_3
plot3=plot_3+geom_point(aes(group = seq_along(Yil))) +transition_reveal(Yil)
p3=animate(plot3)
library(gifski)
anim_save("plot3.gif", animation=p3)
2009’dan 2019’a sınav sistemi ve haliyle puan sistemi değiştiği için bu grafiğe bakarak kesin bir sonuç elde etmek güç. Ancak, bu 10 senedeki en uzun süren sistem olan YGS-LYS sistemi baz alınırsa özellikle 2010-2017 arasında ODTÜ İstatistik Bölümü’nün taban puanının düştüğünü söyleyebiliriz.