Erol Taymaz
25 Ekim 2018
Dijital bilgiyi okuyan, saklayan, ileten ve işleyen tüm ürün, teknoloji, hizmet ve sistemleri, bu ürün ve teknolojilerin bileşenlerini, dijital bilginin (içerik) oluşturulması, dijital bilgi ve cihazların dağıtımını, kısacası, dijital bilgiye ilişkin tüm ürün, teknoloji, hizmet ve sistemlere yönelik faaliyetler
Küresel ölçekte dijital teknoloji ürünleri ve ticaretinde köklü dönüşümler yaşanmaktadır. Bu dönüşümde belirleyici olan, Çin’in tüm dijital teknoloji ürünlerinde küresel ihracat payını artırmasıdır. Çin’in ihracat payındaki artış, 2010’dan sonra durmaya başlamıştır.
Çin’in tüm ürünlerde baskın üretici olmasına karşın, ABD, Almanya, Hollanda, İrlanda, Tayvan ve Kore gibi ülkeler ihracat paylarını ve rekabetçi güçlerini bir ölçüde koruyabilmişlerdir. Kore, tüm dijital teknoloji mallarında rekabetçi kalabilen tek ülkedir. Vietnam ve Polonya gibi bazı ülkeler ise son yıllarda dijital teknoloji ihracatında paylarını artırmayı başarmışlardır.
İrlanda ve Hindistan gibi ülkeler dijital teknoloji hizmetleri (bilgisayar hizmetleri) alanında en başarılı ülkeler olmuştur.
Uluslararası üretim yapısındaki hızlı dönüşüme karşın, dijital teknolojilerin geliştirilmesinde başat rolü gelişmiş ülkeler oynamaktadır (Japonya, ABD, Almanya, Fransa, İngiltere, Hollanda). Bu altı ülkenin üçlü bilişim ve iletişim patentleri içindeki payı 2012’de yaklaşık %80’dir.
Dijital teknolojilerin yaygınlaşması ve ekonomik büyüme arasında pozitif ilişki vardır.
Tüm firmalar dijital dönüşümden etkileniyor, fakat herkes için geçerli bir model yok
İki strateji
Türkiye açısından en uygun olan üçüncü seçeneğin gerçekleştirilmesi için