Tübitak 1001 Projesi
Anne, Baba ve Çocukların Birlikte Oyunları ve
Geçmişle İlgili Konuşmaları: Toplumsal Cinsiyetin ve Ebeveynlerin Cinsiyet
İdeolojilerinin Etkileri
Projenin Amacı
· Ebeveynler doğdukları andan itibaren
çocuklarıyla yakın bir ilişki ve yoğun bir etkileşim halinde olmakla birlikte,
çocuğun gelişen ifade ve oyun becerileriyle birlikte oyun ve geçmişle ilgili
konuşmalar bu etkileşimin en yaygın gerçekleştiği bağlamlar olarak öne
çıkmaktadır.
· Her iki bağlam da çocuğun bilişsel, sosyal
ve duygusal gelişimini farklı yönlerden desteklemektedir.
· Aynı zamanda, her iki etkileşim kanalı da
ebeveynler açısından çocuklarını sosyal hayata hazırlama, sosyal ve ahlaki
rolleri öğretme ve beklentileri iletme gibi noktalarda çocukların aile içindeki
sosyalleşme süreçleri açısından önemli fırsatlar sunmaktadır.
· Bu bağlamların çocukların sosyalleşme
süreçlerine olan etkileri ayrı olarak birçok araştırmaya konu olmuştur.
· Bu araştırmada ise her iki bağlam birlikte
kullanılmış, bu bağlamlarda önceki çalışmalara dayanarak seçilen belirli çocuk
ve ebeveyn davranışlarının çocuğun cinsiyeti, ebeveynlerin cinsiyeti ve
cinsiyet ideolojileri ile olan ilişkileri incelenmiştir.
· Projenin temel araştırma soruları aşağıda
özetlenmiştir.
· İlk olarak ebeveynlerin çocuklarıyla oyun
oynarken ve geçmişle ilgili konuşurken kullandıkları duygu sözcükleri
yoğunluğunun ve sıra alma düzeylerinin
1)
Çocuğun
ve ebeveynin cinsiyetine bağlı değişiklik gösterip göstermediği,
2)
Bu
değişikliğin ebeveynin sahip olduğu cinsiyet ideolojisi ile açıklanıp
açıklanmadığı ve,
3)
İlgili
değişkenler arasındaki ilişkinin oyun ve geçmişle ilgili konuşma bağlamlarında
farklılaşıp farklılaşmadığı;
· İkinci olarak, çocukların oyuna ve
geçmişle ilgili konuşmalara katılım ve amaca yönelik ortaklık düzeylerinin
1)
Çocuğun
cinsiyetine göre,
2)
Ebeveynin
cinsiyet ideolojisine göre ve,
3)
Bağlamlar
arasında farklılaşıp farklılaşmadığı;
·
Son
olarak, her iki bağlamda da ebeveynlerin duygu paylaşımı ve eş ebeveynlik
davranışlarının
1)
Ebeveynlerin
cinsiyet ideolojisine göre ve,
2)
Bağlamlar
arasında değişkenlik gösterip göstermediği araştırılmıştır.
Yöntem ve
Süreç
·
Proje
kapsamında Türkiye’nin çeşitli illerinden 4-6 yaş aralığında çocuğu olan 113
aileyle anne-baba-çocuk üçlüsü olarak katıldıkları görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Katılımcı ailelerimize teşekkürler!
·
Bu
görüşmelerde anne-baba ve çocuk üçlüleri birlikte önce oyun oynayıp, sonra
geçmişte birlikte deneyimledikleri bir olay hakkında konuşmuşlardır.
Görüşmelerden sonra ebeveynler anne-baba ayrı olarak kendilerine iletilen
formları doldurmuşlardır.
·
Bütün
görüşmeler ebeveynlerden yazılı ve sözlü onay alındıktan sonra kayıt altına
alınmış, daha sonra ise yazıya geçirilmiştir.
·
Araştırmada
kullanılmak üzere hem görsel veriden hem de yazıya dökülmüş veriden araştırma
değişkenleri her iki görev için de -oyun ve geçmişe ilişkin konuşma-
kodlanmıştır.
·
Görsel
veriden kodlanan değişkenler şunlardır:
-Çocuğun katılım ve amaca yönelik ortaklık düzeyi
-Ebeveynlerin eş ebeveynlik ve duygu paylaşımı
düzeyleri
·
Yazılı
veriden kodlanan değişkenler ise şunlardır:
-Toplam ve özgün duygu sözcükleri
-Toplam sözcük sayısı
-Sıra alma sayıları
Araştırma Bulguları
·
Ebeveynlerin
cinsiyet ideolojisi fark etmeksizin kız çocuklarının üçlü oyun esnasında oyuna katılım ve amaca
yönelik ortaklık düzeyleri oğlan çocuklarına kıyasla daha yüksek bulunmuştur.
·
Daha
eşitlikçi bir cinsiyet
ideolojisine sahip ebeveynlerde eş ebeveynlik düzeyleri çocuğun
cinsiyetinden bağımsız olarak daha geleneksel bir cinsiyet
ideolojisine sahip olan ailelere göre daha yüksek bulunmuştur.
·
Ebeveynin
cinsiyet ideolojisinden bağımsız olarak her iki görevde de anneler babalardan daha fazla duygu
sözcüğü kullanmıştır.
·
Kız
çocuğu olan ailelerde, geçmişe
dair konuşma esnasında anneler babalara göre daha fazla duygu sözcüğü
kullanmıştır.
·
Üçlü
oyun esnasında geleneksel
anneler eşitlikçi annelere göre daha fazla özgün duygu sözcüğü kullanmış,
onları eşitlikçi babalar ve geleneksel babalar takip etmiştir.
·
Ebeveynlerin
cinsiyet ideolojisi dikkate alındığında, üçlü oyun esnasında, kullanılan özgün
duygu sözcüğü sayısı kız çocuğu olan geleneksel annelerde en yüksek
bulunmuştur. Bu grubu sırasıyla oğlan çocuğu olan eşitlikçi anneler, oğlan çocuğu
olan geleneksel babalar, kız çocuğu olan geleneksel babalar ve oğlan çocuğu
olan eşitlikçi babalar izlemiştir.
·
Aynı
şekilde, kızı olan geleneksel anneler üçlü oyun esnasında toplam duygu sözcüğü
kullanımında da en yüksek bulunmuş, bu grubu sırasıyla oğlu olan eşitlikçi anneler,
oğlu olan geleneksek anneler, kızı olan eşitlikçi babalar, kızı olan eşitlikçi
anneler, oğlu olan geleneksel babalar, oğlu olan eşitlikçi babalar ve kızı olan
geleneksel babalar izlemiştir.
Özet ve Değerlendirme
Sonuç olarak, alanda yapılmış önceki çalışmalara benzer olarak annelerin
babalara kıyasla, kız çocuklarının da erkek çocuklara kıyasla aile içindeki
sosyal etkileşimlere daha yoğun ve zengin bir şekilde katılım gösterdiği bu
çalışmanın sonucunda da tekrarlanmıştır. Genellikle geçmişe dönük konuşmalarda
görülen bu cinsiyet farklılıkları oyun bağlamında da tekrarlamıştır. İlaveten,
bu cinsiyet farklılıklarının geleneksel ailelerde daha güçlü olduğu
bulunmuştur. Yine de eşitlikçi ailelerde de fark azalsa bile gözlenmiştir.
ARAŞTIRMACILARIMIZ
TÜBİTAK
1001 121K258
KASIM
2021- KASIM 2023
|
|
|
|
Uzm. Psikolog Ekin Doğa KOZAK |
Dr. Nazlı AKAY |
Uzm. Psikolog Bernanur Yiğit |
Dr. Nilsu Borhan |
Duygu yüklü otobiyografik anılar,
ebeveyn-ergen anı konuşmaları, utanç. |
Ebeveynlik, eş ebeveynlik, çocuğun
psikolojik iyi oluşu, aile dinamikleri, ikincil bakıcılar, gelişimsel
psikopatoloji |
Ebeveyn-çocuk konuşmaları, sosyal
biliş, ahlaki muhakeme ve biliş, otobiyografik bellek ve duygu düzenleme |
Ebeveyn-çocuk anı konuşmaları,
otobiyografik bellek, toplumsal cinsiyetin bellek üzerindeki etkisi |
|
|
|
|
Uzm. Psikolog Zeynep Betül YENEN |
Uzm. Psikolog Hilal Ersoy |
Uzm. Psikolog S. Yağmur İlgün |
Uzm. Psikolog Sevi Gizem Zeybek |
Kişisel yaşam öyküsü gelişimi,
dolaylı yaşam öyküsü gelişimi, otobiyografik sorgulama, ergenlikte anlatı
kimliği, kurgusal karakterlerin anlatıları |
Sosyalizasyon bağlamında
otobiyografik bellek gelişimi, kültürleşme, bağlanma |
Ebeveyn-çocuk anı konuşmaları,
otobiyografik bellek gelişimi, dolaylı yaşam öyküsü gelişimi, ebeveynlik ve
benlik kurguları |
Kişisel ve dolaylı yaşam öyküsü
gelişimi, otobiyografik bellek gelişimi, psikolojik iyilik hali, erken dönem
uyumsuz şemalar |
|
|
|
|
Uzm. Psikolog Aysu Alkış |
Uzm. Psikolog Feyzanur Yön |
Doç. Dr. Çağla Aydın |
Doç. Dr. Başak Şahin-Acar |
Okul öncesi dönem otobiyografik
bellek gelişimi, ebeveyn-çocuk anı konuşmaları, duygu yüklü anı konuşmaları,
annelerde bağlanma ve duyarlılık, büyükebeveyn-torun ilişkileri |
Aile iklimi bağlamında
otobiyografik bellek, kişisel yaşam öyküsü anlatımı, aile ile ilgili anılar,
benlik kurguları ve etkili ebeveynlik |
Otobiyografik bellek, bireysel
farklar, kültür, dil |
Otobiyografik bellek gelişimi, aile
bağlamında yer alan geçmişle ilgili konuşmalar |