Mekanik Emniyet Tesisatı

Sayfaya Eskişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliği Tesisler Şef Yardımcısı Sayın Bülent Karaca katkıda bulunmuştur.
TCDD genellikle (İ) Tipi (İ-devlet) Mekanik Sinyal Tesiatı kullanmaktadır. Toros Tipi Tesisatın (İ) Tipinden farkı şöyledir: (İ) Tipi emniyet tesisatında makas ve sinyaller tek kumanda aletinden anklaşe olarak çalıştırlırken Toros Tipi'nde makas ve sinyal kumandaları ayrı ayrı ve birbirinden bağımsızdır.

Sabuncupınar İstasyonu İ-Tipi Emniyet Tesisatı


Adapazarı gar girişindeki ileri koruma işaretinde yatık duran dörtgen levha ve ışığı yolun açık olduğunu gösteriyor (1. Ağustos. 2002).


Aynı işaretin bir başka fotoğrafı. İşaretin önündeki direkte beyaz üzerine siyah ters ve düz V harfi içeren işaret eskiden DRS sisteminde de olan "mesafe tayin levhası"dır. Fren sahasına girildiğini gösterir (1. Ağustos. 2002).


Yine aynı ileri koruma işaretinin hattın diğer tarafından görünüşü. Mithatpaşa istasyonunda bir CTC sinyal direği ve Haydarpaşa Garındaki CTC kontrol merkezinde Arifiye-Adapazarı kısmı olduğu haldetren trafiğinin az olması nedeniyle sistem kurulmamış. Arifiye-Adapazarı arasında taşıyıcı teli olmayan katener de görülebiliyor (1. Ağustos. 2002).


Adapazarı Garından tren çıkarken bile ileri koruma işaretinin açık olması artık kullanılmadığını ve büyük bir olasılıkla yakında anılarımızdaki yerini alacağını gösteriyor (1. Ağustos. 2002).


Mekanik işaretler ve semaforlar ilgili kontrol noktasından gelen tellerle çalıştırılırlar (Adapazarı Gar girişi, 1. Ağustos. 2002).


Hilal makaslarını koruyan semaforlardan birisi. Kolun yere paralel olması yolun kapalı olduğunu, 45 derece yukarıya doğru durması açık olduğunu gösterir (Kemer-Hilal hattı, 22. Ağustos. 2002).


Yukarıdaki semaforun arkadan görünüşü. (22. Ağustos. 2002).


Semaforun yandan görünüşte ortasında bir denegeleme ağırlığı var (22. Ağustos. 2002).


Semafora hareket teller aracılığıyla Hilal Makas Kulesinden geliyor ve ilk olarak resimdeki makarayı çeviriyor (22. Ağustos. 2002).


Hilal Makas Kulesinden hareketi yukarıdaki semafora ileten teller (22. Ağustos. 2002).


Mütevazı bir ev sıcaklığında ve konforundaki Hilal Kumanda Kulesinde bizi ağırlayan Kayhan Bey, sistemin yaşlılığına inat gencecik, hayat doluydu. Fotoğrafın sağında, sistemi benim gibi hayranlıkla izleyen eşim Gülseven (22. Ağustos. 2002).


Hilal kumanda kolları. Baştaki numaralı kollar makaslara kumanda ederken harfli kollarsa semaforlara kumanda ediyor (22. Ağustos. 2002).


Semaforlara kumanda eden kollardan üçünün yakından görünüşü (22. Ağustos. 2002).


Kumanda kolları ve kilitlerinin yandan görünüşü (22. Ağustos. 2002).


Sistemde bir çapraz geçiş olduğu için güvenliği sağlamak üzere kilit sistemi de var (22. Ağustos. 2002).


Bu kilit sistemi görünebilir, basit(!) bir mantıksal mekanizma ile hata yapılmasını önlüyor. Elektrifikasyon ve CTC sisteminin görevi devralmasıyla birlikte Hilal'deki sistem de anılarımızdaki yerini aldı (22. Ağustos. 2002).


Tek kollu semafor. Bildirisi yol kapalı (4. Kasım. 2004).


Tek kollu semafor. Bildirisi yol açık (4. Kasım. 2004).


Doğru yolun çıkış semaforu yolun açık olduğunu gösterirken sapmalı yolun semaforu yolun kapalı olduğunu bildiriyor (4. Kasım. 2004).


Geçişin sapmalı da olabileceği durumlarda sapmayı göstermek üzere çift kollu semafor kullanılır. Her iki kolun da 45 derece açıyla durması geçişin sapmalı ve yolun açık, üst kolun 45 derece açılı, alt kolun resimdeki gibi durması geçişin sapmasız olduğunu bildirir. Resimdeki semaforun bildirisi ise yolun kapalı olduğu (4. Kasım. 2004).


Pozantı istasyonunda yolun kapalı olduğunu bildiren çift kollu semafor (9. Aralık. 2004).


Hacıkırı istasyonu çift kollu giriş semaforu (9. Aralık. 2004).


Hacıkırı istasyonu ileri ihbar işareti. Diskin yola bakıyor olması semaforun kapalı olduğunu önceden makiniste bildiriyor ve hızını keserek semafor önünde durması konusunda uyarıyor. İleri ihbar işaretinin altındaki ters ve düz V harfine benzeyen işaret ise mesafe tayin işaretidir ve makiniste fren yapmaya başlaması gerektiğini bildirmektedir (9. Aralık. 2004).
İşaretle ilgili ayrıntılı bilgi veren Eskişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliğinden Sayın Bülent Karaca'ya teşekkürlerimle.


Belemedik istasyonu ileri ihbar işaretinin arkadan görünüşü. Demiryolunun sağındaki ve solundaki işaretler karayolundan gelen araçlara tek hatlı bir hemzemin geçit olduğunu bildiriyor (9. Aralık. 2004).


İleri ihbar işaretine 200 metre kaldığını gösteren mesafe tayin levhası. Viyadük üzerinde raydan çıkma tehlikesine karşı, raydan çıkan taşıtların viyadükten aşağı uçmasını önlemek ve yol eksenine yakın tutmak için rayların içine kontur-ray konmuştur (Hacıkırı Viyadüğü, 9. Aralık. 2004).


İleri ihbar işaretine 300 metre kaldığını bildiren mesafe tayin levhası. Arkada 44. kilometre işareti var (Ayvacık Batı- 4. Kasım. 2004).


Mekanik sinyallere ve makaslara hareket ileten kumanda telleri (4. Kasım. 2004).


Kumanda tellerinin gerginliğini değişen sıcaklık koşullarında sabit tutmak için kullanılan tel germe aleti (4. Kasım. 2004).


Tel germe aletlerinin toplu görünümü. Bu aletler makas tel germe aleti ve sinyal tel germe aleti olmak üzere iki çeşittir (4. Kasım. 2004).


Adana Gar doğu girişi ileri koruma tahrik aleti ve makas feneri (9. Aralık. 2004).


Toros tipi emniyet tesisatı kumanda aleti (Fotoğraf: Bülent Karaca
).


Toros tipi emniyet tesisatı kumanda aleti (Fotoğraf: Bülent Karaca).


Makas kilidi semaforun durumuna göre anklaşe olarak makası kilitleyerek hata yapılmasını önler ve makas emniyetini sağlar
(Fotoğraf: Bülent Karaca).


İstasyon giriş semaforunun durumunu makiniste önceden bildiren ileri ihbar işareti. Disk yoldan görülebiliyor, bildirisi istasyon giriş semaforunun kapalı olduğu ve makinistin semafor önünde durabilmek için hızını düşürmeye başlaması gerektiği (25. Ağustos. 2006).


İleri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun açık olduğunu bildiriyor (25. Ağustos. 2006).


Çift kollu istasyon giriş semaforu. Üst kol yere paralel, bildirisi yol kapalı. Üst kol yere 45 dere açıyla yukarı doğru ve alt kol fotoğraftaki halde olursa bildirisi yol açık ve giriş sapmasız, her iki kol da yere 45 derece açılı olursa bildirisi yol açık ve giriş sapmalı, kollar aşağı sarkık durursa bildirisi mekanik emniyet tesisatının çalışmadığıdır (25. Ağustos. 2006).


İstasyon çıkış semaforları. Her iki semafor kolu da yere paralel, bildirileri, yol kapalı (25. Ağustos. 2006).


Manisa Garı'nda denemesi yapılan elektrik tahrikli mekanik(!) sinyal sistemine ait ileri koruma işareti. Kare yoldan görünüyor ve kırmızı yanıyor, bildirisi yol kapalı (25. Ağustos. 2006, daha sonra sistem işletmeye alınmıştır, bu bilgi için TCDD 3. Bölge Elektrik Mühendislerinden Sayın Mustafa Göker'e teşekür ederim).


Çift kollu semaforun arkadan görünüşü. Gece, semafor kollarıyla birlikte çalışan ve fenerin önüne kırmızı ve yeşil filtre getiren bir sistem de vardır. Arkadan, şimdi elektrikle çalışan, ama orijinalinde ispirto lambası içeren semafor fenerleri de görülüyor (25. Ağustos. 2006).


Çıkış semaforları. Semafor koluna bağlı, fenerin önüne gelen kırmızı ve yeşil filtreler de görülüyor (25. Ağustos. 2006).


Eswkişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliğinden Şef Yardımcısı Sayın Bülent Karaca bir semafora tamir için tırmanırken (Fotoğraf Bülent Karaca tarafından sağlanmıştır).


Ana Sayfaya...