Sabuncupınar İstasyonu İ-Tipi Emniyet Tesisatı
18. Kasım. 2006

Sabuncupınar mekanik sinyal gezisinde bizmle olan Eskişehir 72. Mekanik Sinyal Şefliğinden Sayın Bülent Karaca ve Eskişehir Makinistlerinden Sayın Yusuf Sünbül'e teşekkürlerimizle.


Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işaretine 300 m kaldığını gösteren üç çizgili işaret. İleride, istasyon giriş semaforunun kapalı olduğunu ve semafor önünde durabilecek biçimde fren yapmasını makiniste bildiren ileri ihbar işareti görülüyor. Eğim işareti ise hattın binde 3 eğimle 235 metre indiğini gösteriyor.


İki çizgili işaret Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işaretine 200 m kaldığını bildiriyor.


Tek çizgili işaret Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işaretine 100 m kaldığını gösteriyor.


Sabuncupınar İstasyonu ileri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun açık olduğunu bildiriyor (sarı levha yere paralel ve makinist tarafından görülemiyor, gece fenerin önünde yeşil filtre oluyor). Ters ve düz V biçimindeki işaret ise fren mesafesine girildiğini bildiriyor. İleride istasyon giriş semaforunun açık olduğu (kolun direkle 45 derece açı yaptığı) görülebiliyor.


İleri ihbar işareti istasyon giriş semaforunun kapalı olduğunu, makinistin semafor önünde durabilecek gibi fren yapmasını bildiryor. Gece fenerin önüne sarı filtre geliyor. Fotoğrafın altında istasyon giriş semaforunun kapalı olduğu (kolun direkle 90 derece açı yaptığı) görülebiliyor.


Sabuncupınar isasyonu giriş semaforu açık ve girişin sapmasız olacağını bildiriyor (diğer bildirileri her iki kolun da direkle 45 derece yapması; açık ve giriş sapmalı, direkle 45 derece açı yapan kolun direkle 90 derece yapması, ikinci kolun şimdiki konumda olması, giriş kapalı, kolun aşağı sarkması, emniyet tesisatının çalışmadığı).


Bir yük treni Sabuncupınar İstasyonunu terkediyor. Trenin çıktığı hattın çıkış semaforu açık, diğer hattınki kapalı.


Sabuncupınar İstayonunun genel görünümü. Çıkış semaforları her iki yönde de kapalı.


Semafor bildirisinin gece görülebilmesini sağlayan fener ve renkli filtreler. Orijinalinde içinde gaz lambası yanan fenerlerin bir kısmına sonradan elektrk ampulü takılmıştır. Sabuncupınar İstasyonundaki semaforlar ise lokomotifin projektörünün ışığını yansıtan bir boya ile boyandığı için fenerler kullanılmıyor.


Semafor direklerindekiş fenerlerin yakılabilmesi için fenerler tıpkı direkteki bayraklar gibi aşağı indirilebiliyor.


Semafor fenerinin arkadan görünüşü.


Semafor fenerinin arkası. Solda, buharlı işletmecilik döneminde kullanılan su kulesi ve uzayıp giden Sabuncupınar istasyon yolları görülüyor.


Mekanik emniyet tesisatını (makaslar ve semaforları) tahrik eden teller ve bu telleri taşıyan makaralı direklerden biri.


Sabuncupınar İstasyonunda makaslara (mavi) ve semaforlara (kırmızı) kumanda eden manivelalar.


A
1 semafor manivelasının üzerindeki açıklama.


Sabuncupınar İstasyonu kilit sistemi. Bu sistem mekanik mantık sistemi ile makaslar doğru tanzim edilmeden semafor açılmasını veya semafor açıkken makasların değiştirilmesini önler.


Ana Sayfaya...