Suç Ortağım:
Oğlum: Alpergin Tönük


Yeni suç ortağım Alpergin Tönük 60 günlükken eşimin ofisinin penceresinden Ankara Buharlı Lokomotif Müzesini, A4 14 000 elektrikli banliyö dizilerini E 43 000 ve E 52 500 elektrikli lokomotifleri ilk kez gördü (3. Ekim. 2003).


Yeni suç ortağım Alpergin annesine trenleri daha önce de görüp görmediğini soruyor (19. Mart. 2004).


Alpergin Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesine ve Ankara Garı Sanat Galerisindeki Servet Ablaya pencereden el sallıyor (19. Mart. 2004).


Alpergin Sapanca'da  Haydarpaşa-Arifiye demiryolunun kenarında annesinin kucağında sabırsızlıkla tren geçmesini bekliyor (2. Haziran. 2004).


Dispeçer amcası küçük tren meraklısının bu isteğini duymuş olacak ki onun için bir gösteri düzenliyor. İlk geçen, çocukluğumda Mavi Trenden Yenimahalle Kömür Deposuna kömür treni getirmeye kadar hemen her işte kullanılan ve burnundaki çizgileri nedeniyle eşim Gülseven tarafından "çavuş lokomotifi" olarak adlandırılan DE 24 000. Ardından iki E 43 000, sonra DE 33 000 ve son olarak da DH 9 500 ile yaklaşık 30 dakikalık molamızda Alpergin 4 farklı tipte TCDD lokomotifini görmüş oldu (2. Haziran. 2004).


Alpergin, TCDD Ankara Müze ve Sanat Galerisi (şimdi emekli) Müdürü Sayın Servet Sarıaslan'ın kucağında, müzenin önündeki DE 24 000 maketinin önünde (28. Ekim. 2004).


Alpergin yürümeyi yeni "sökmüş", TCDD Ankara Sanat Galerisi ve Müzesinde bulunan buharlı lokomotif fenerine sevgiyle bakıyor (28. Ekim. 2004).


Alpergin TCDD Ankara Sanat Galeirisi ve Müzesinde annesinin kucağında. Arkada kalabalık bir manzara var, solda E 52 504 lokomotif, sağda TVS 2000 yolcu vagonu ve arkada, ikisinin arasından görünen A4 14 000 banliyö dizisi (28. Ekim. 2004)


Alpergin ilk tren yolculuğunu 28. Ekim 2004 günü Ankara-Kayaş-Ankara arasında yaptı. Ankara Garından bindiği 14 034 numaralı banliyö dizisinde mutlu bir tesadüf sonucu Ankara Loko Bakım Atelyesinden Mehmet Emin Metin ve Ankara Demiryol Fabrikasından İbrahim Metin Ağabeyleriyle karşılaştı. Fotoğrafta ise 14 052 ile Kayaş'tan dönerken annesinin kucağında.


Alpergin ODTÜ'deki müzeye getirilen 56 088 numaralı buharlı lokomotifin önünde babasıyla birlikte (30. Ekim. 2004).


Alpergin ODTÜ'deki 56 088 numaralı buharlı lokomotife annesiyle birlikte bakıyor (30. Ekim. 2004).


Alpergin annesinin ofisinde pencerenin önünde. Arkada makaslara balast döken DE 22 000 tarafından çekilen balast treni, onun önünde
A4 14 000 banliyö dizisi ve en önde de Ankara Buharlı Lokomotif Müzesi (18. Şubat. 2005).


Alpergin Makinist A. Gani Evis'in de çalıştığı 46 224 numaralı buharlı lokomotifin markizinde (makinist korunağında), kazanın önünde (Ankara Buharlı Lokomotif Müzesi, 11. Haziran. 2005).


Alpergin 46 224'ten inmiş, Ankara Buharlı Lokomotif Müzesindeki diğer lokomotifleri de görmek için yürüyor (11. Haziran. 2005).


Alpergin Ankara Buharlı Lokomotif Müzesinde (11. Haziran. 2005).


Çocukluğumda benim de birkaç kez gittiğim Ankara Banliyö hatttının en doğu noktası olan Kayaş İstasyonunda Alpergin annesiyle birlikte perondaki banklarda oturuyor. Çocukluğumdan hatırımda kalanlar, rahmetli babannem ve büyükbabamla gittiğimde istasyona bitişik çay bahçesinde yediğimiz pideler, babamla gittiğimdeyse bir tören havasında manevra yapan, gidiş yönü her değiştiğinde pantografını değiştiren ve baş makası geçtiğini yerel kumanda masasına düdükle haber veren E 40 000'lerdi. (1. Ekim. 2005).


Alpergin Kayaş İstasyonunda birinci peronda merakla etrafı inceliyor (1. Ekim. 2005).


Alpergin'in el salladığı ve makinist ağabeyinden düdükle karşılık aldığı DE 22 000 tarafından sağlanan yük treni dinamik freniyle hızını denetim altında tutarak Ankara yönüne doğru gidiyor (1. Ekim. 2005).


Sonunda eve dönme zamanı geldi. Çocukluğumda E 40 000'lerin çektiği banliyö trenleriyle gelip gittiğim Kayaş istasyonundan 14 000 banliyö dizisiyle ayrılıyoruz. Geziden sonra Alpergin uzunca bir süre "Kayaş'a gidelim" ya da "Ali Beyin pidesinden yemek istiyosun" dedi (1. Ekim. 2005).


Alpergin, Ahmet Ustayı (Ahmet Tuğral, İzmir Makinistlerinden ve Eğitmen) Kayaş'ta Ali Beyin bahçesinde pide yemeğe götürüyor. Fotoğraf Ankara Banliyösünde çalışan 14 000 elektrikli banliyö dizilerinde çekildi (30. Nisan. 2006).


Alpergin, fotoğraf ve filmlerden tanıdığı Haydarpaşa Garına ilk kez gidiyor (7. Temmuz. 2006).


Haydarpaşa Garında ilk durağı, ismini sık sık duyduğu 1. Bölge Eğitim Müdür Yardımcısı Ruhan Çelebi'nin ofisi oldu (7. Temmuz. 2006).


Daha sonra ziyaret ettiği Blok Tren Bürosundan Tarkan Etginoğlu, büronun maskotu olan oyuncak treni Alpergin'e armağan etti. Alpergin de eve gitmeyi beklemeden bu trenle tarihi Haydarpaşa Garının ana salonunda oynamaya başladı (7. Temmuz. 2006).


ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesinde sergilenen 56 088 (kazanında kaynak elektroduyla yazılan numaraya göreyse 56 079) lokomotifin üzerinde (19. Ağustos. 2006).


Alpergin 56 088'de (19. Ağustos. 2006).


Alpergin, babasının bile güçlükle hatırladığı buharlı lokomotiflerin gizemli dünyasına kendini kaptırmış, ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesinde sergilenen 56 088 lokomotifin makinist koltuğunda (19. Ağustos. 2006).


Ardından ateşçi koltuğuna da oturup buharlıların kral olduğu büyülü günleri yaşadı (19. Ağustos. 2006).


Alpergin, Marşandiz Garında bulunan hızlı demiryolu hattı ölçüm treni ile birlikte (15. Haziran. 2007).


Alpergin, defalarca yolculuk ettiği 14 000 elektrikli banliyö dizisinin makinist kabininde
(Marşandiz, 15. Haziran. 2007).


Alpergin, Marşandiz Garında 15 numaralı makası tanzim edermiş gibi yapıyor (
15. Haziran. 2007).


Alpergin, Ankara Loko Bakım Atelyesi ziyaretimizin ev sahibi, Makina Yüksek Mühendisi Mehmet Emin Metin ile birlikte KL 46 004, "Mehmetçik" önünde
(15. Haziran. 2007).

Kazım Usta, bir zamanlar Mehmetçik'in makinistliğini yapmış, Gençlik Parkında çocukluğumuzun hayallerini süsleyen treni kullanmış birisi olarak Alpergin ile hemen kaynaştı. Alpergin, Kazım Ustanın kucağında, DE 22 029 ile ilgili ayrıntılı bilgi alıyor (Marşandiz, 15. Haziran. 2007).


Ve sonunda, makinist gibi camdan sarkarak poz veriyor. Alpergin'in çocuk dünyasında gerçek ve maket trenlerin önemli bir yeri var. Biz büyükler, ne yazık ki bu yeri anlama yetisinden uzağız. Ama, lokomotifin penceresinden yansıyan bulut görüntüleri bu yer hakkında bazı ipuçları içerebilir
(Marşandiz, 15. Haziran. 2007).

Alpergin'e bu unutulmaz geziyi sağlayan değerli dostum Makina Yüksek Mühendisi Mehmet Emin Metin'e,
KL 46 004'ün eski makinisti, değerli makinist dostum Kazım Usta'ya ve yakın ilgisini esirgemeyen
Ankara Loko Bakım Atelyesinin değerli personeline candan teşekürlerimizi sunarız.


Maden Tetkik Arama (MTA) Kurumunun Enerji Bahçesinde bizi hoş sürprizler bekliyordu. 1948 yapımı, Türkiye Taşkömürü İşletmelerinde (TKİ) yıllarca hizmet vermiş 600 mm hat genişliğine sahip buharlı bir lokomotife rastladık (14. Temmuz. 2007).


Evimize yürüme mesafesinde bir buharlı lokomotif bulmak oğlum Alpergin'i çok mutlu etti (14. Temmuz. 2007).


Bir kömür ocağı mizanseninin içinde bulunan 1984 Alman yapımı dizel lokomotif de Alpergin'in çok ilgisini çekti (14. Temmuz. 2007).


Alpergin "Usta" 600 mm hat genişliğine sahip ve kömür vagonetlerini çeken dizel lokomotife biniyor (14. Temmuz. 2007).


Alpergin "Usta" kendi deyimiyle "kirli dizel"in önünde. Bu lokomotifler Alpergin'in gördüğü, TCDD'nin olmayan (ama yine de ülkemizde hizmet etmiş) ilk lokomotifler oldu (14. Temmuz. 2007).

Ankara Buharlı Lokomotif Müzesi Ziyareti (9. Mayıs. 2008)


Alpergin, son buharlı makinistlerinden A. Gani Evis tarafından da kullanılmış olan 46 224 numaralı lokomotifte.


Alpergin kardeşi ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesinde olan 56 086 numaralı lokomotifte.


Alpergin 56 375 numaralı lokomotifte.


Alpergin 56 504 numaralı lokomotifin markizinde (makinist korunağında).

Ankara Buharlı Lokomotif Müzesi Ziyareti (18. Kasım. 2010)


 Alpergin bayramda Ankara Buharlı Lokomotif Müzesinde yorgun bedenlerini dinlendiren lokomotiflerden 56 375'i kendine çok yakın buldu ve tırmanmadığı yerini bırakmadı.

Ana Sayfaya...