DE 21 500 Dizel-Elektrik Lokomotifi
(General Electric U20C)
Model: U20C
Dizel Motoru: 7FDL-12
Dizel Motoru Nominal Gücü (UIC Şartlarında devamlı takat): 2150 hp
Ana jeneratöre (DC) giren devamlı güç: 2000 hp
Cer kuvveti, %30 delk emsalinde (sürtünme katsayısında): 33 300 kgf
Cer kuvveti, devamlı: 20 634 kgf
Azami Hız (1016 mm çaplı tekerleklerle): 114 km/sa (70 mph), TCDD'de izin verilen azami hız: 110 km/sa
Tam yüklü toplam ağırlığı: 111 600 kg (± % 2)
Dingil ağırlığı: 18 600 kg
Tampon traversleri arası uzunluk: 15 846mm
Yakıt kapasitesi: 4540 litre
Motor yağı kapasitesi: 1045 litre
Motor soğutma suyu kapasitesi: 850 litre
Kumluk kapasitesi: 708 litre
1965 yılında 40 adet alınmıştır.
1. Hava freni bölmesi
2. Ana kontrol dolabı
3. Kumanda masası
4. Gösterge tablosu
5. Yardımcı kontrol dolabı
6. Dinamik fren dirençleri, üfleyici ve motoru
7. İkaz dinamosu
8. Ana jeneratör dişli kutusu
9. Ana jeneratör
10. Motor regülatörü
11. Yakıt filtreleri
12. Yakıt ikmal pompası
13. Turbo körüğü
14. Motor suyu deposu
15. Yağ banyolu hava filtresi
16. Esnek kaplin
17. Hava kompresörü
18. Radyatör
19. Vantilatör dişli kutusu
20. Radyatör panjuru el kumandası
21. Motor suyu ısıtıcısı kontrolu
22. Motor suyu ısıtıcısı pompası
23. İkinci boji hava vantilatörü
24. Motor suyu ısıtıcısı
25. Kompresör volanı ve esnek kaplin
26. Motor yağı soğutucusu
27. Motor yağı filtresi
28. Yakıt ısıtıcısı
29. Yakıt deposu boşaltma tapası
30. Yardımcı jeneratör
31. Birinci boji hava vantilatörü
32. Akümülatör dolabı
33. Fren askı ve kolları


DE 21 500 lokomotiflere ait gaz kolunun sekiz konumu için k-v eğrileri ile lokomotif dizel motorunun beygirgücü cinsinden ürettiği güç ve saniyede ve dakikada yakıt tüketimini gösteren diyagram (Altan Ataman tarafından Demiryol dergisinin Ağustos 1967 tarihli sayısından sağlanmıştır).

Boğaziçi Mototreni adı ile sefer yapan MT 5300'lerin seferden kaldırıldığı yıl, "onlar kadar konforlu ve hızlı" diye tanıtılan bir tren olan Boğaziçi Ekspresi sefere konulmuştu.

"Motorlu"ların Ankara - İstanbul arasındaki son günlerinde sık arızalar, özellikle Karaköy rampasında ranfor ihtiyacı duymaya başlamaları, tarifede gecikmeye yol açmakta ve eski sessiz ve konforlu günleri unutturmaktaydı.

İşte tam da ADF (şimdiki Tüvasaş) yapımı, mototrenlerle aynı renklerde, A4ü pulman vagonlardan oluşan Boğaziçi Ekspresi bu dönemde sefere konuldu. Anımsadığım kadarı ile DE 21 500'ler tarafından çekiliyordu. Yarısı furgon olan 1. vagonda değilseniz, mototrenlerin ilk sessiz günlerine yakın bir yolculuk sizi bekler; birinci vagonda ise, alışılmışın dışında bir ses, özellikle tünellerde yeri, göğü inletiyordu.

Kısa sürede hem bu "gürültü"ye, hem de yatar koltuklu pulman vagonlara alışıverdik. Öğle saatinde yemekli vagonda, ya da bilet ile birlikte biniş garından aldığımız "kumanya" bileti ile, pulman koltukta bize servis edilen tepsi içindeki yemeği afiyetle yiyebiliyorduk. DE 21 500'ler hızlı, güvenilir makinalardı. Lokomotifin arkasındaki ızgaraların otomatik olarak açılıp kapandığını hatırlıyordum; ama, geçtiğimiz iki yıl içinde konuştuğum hiçbir T.C.D.D. çalışanı bunu teyyid etmedi -demek ki hafızam beni yanıltıyor!

DE 21 500'lerden DE 24 000'lere ne zaman geçildi? Hatırlamıyorum! Tabii ki 1970'lerin başındadır. DE 21 500'ler ile ilgili hiç bir olumsuzluk yaşadığımı hatırlamıyorum.

Altan Ataman


DE 21 500 tarafından çekilen bir ekspres tren Kızıltoprak istasyonu civarından geçerken. Demiryolunun kenarındaki mekanik sinyalizasyona ait semafor ve karşı taraftaki mekanik sinyalizasyon ve makas tertibatına ait teller ve makaralar görülebiliyor (Ergin Tönük koleksiyonu, fotoğraf çekilme tarihi 30. Ağustos. 1966, fotoğrafçısı bilinmiyor).


DE 21 500 tarafından çekilen bir ekspres, elektrifikasyon direkleri dikilmiş ama kateneri henüz asılmamış Ankara banliyösünde (Ergin Tönük koleksiyonu, fotoğrafçısı ve çekim tarihi tam olarak bilinmiyor [1969-1971 arası olmalı]).


Altan Ataman'ın sözünü ettiği Boğaziçi Ekspresi İzmit İstasyon Caddesinden geçiyor. Bu hat bugün İzmit dışından geçiyor (Meydan Larousse, Cilt 7 Sf. 368).


DE 21 500'lerin aktif olarak çalıştığı günlerde DE 21 500'lerden birisi servis hattından Ankara Garına giderken (Temmuz 1985).


Bilmediğimiz bir nedenle süslenmiş DE 21 500 tarafından çekilen bir tren tünelden çıkıyor
(Ergin Tönük koleksiyonu, fotoğrafı sağlayan bir demiryolcu çocuğu olan Murat Ünver'e teşekkürlerimle).

DE 21 501 ile Hüzünlü Vedalaşma
Marşandiz Gar Sahası, 26. Mart. 2002

Objektifdeki damlacıklar eski dostumuz DE 21 501 ile vedalaşırkenki gözyaşları. TCDD'de yıllarca hizmet verdikten sonra emekliye ayrılmak üzere Marşandiz Gar sahasında bekliyor. Bir zamanlar İzmit'teki İstasyon Caddesinin ortasından geçen demiryolunda Boğaziçi Ekspresini çektiğini, çocukken size "orta model" (eski model DE 20 000'ler, yeni model ise DE 24 000'lerdi) dediğimi unutmayacağım!

DE 21 501'i Yeniden Ziyaret
(13. Nisan. 2002)


Benim daha önce hiç farkına varmadığım ve kullanılırken de duymadığım ama Amerikan lokomotiflerinin tipik özelliği olan çanı eşim farketti. Ön bojinin altında solda ve hala çok güzel bir tınısı var.


Dizel motorunun arkasında açık kapaktan görünen motor yağı filtresinin domu.


DE 24 000'lerin aksine ızgaraların içinde radyatör yerine kompresör var.


Lambaları fener havasında ve çevreden ışığı görülebiliyor.


Dingil kutularının kapağı olduğunu hiç anımsamıyorum, ben hep dingille birlikte dönen bu üçgenleri anımsarım DE 21 500 dendiğinde ama vida delikleri sanki bir zamanlar kapağın olduğunu gösteriyor.


Bojinin daha uzaktan görünümü. Fren silindiri ve süspansiyon yayları da görülebiliyor.


DE 21 501 Ankara Demiryol Fabrikasına alınmış, hüzünle parçalanmayı bekliyor (4. Kasım. 2003).


Ankara Demiryol Fabrikası sundurmasında revizyonu bitmiş, tekerlek bekleyen DE 21 505. DE 21 505'in 2000 yılında Çatalağzı'nda çekilmiş bir fotoğrafı.  (4. Kasım. 2003).


DE 21 505'in kabininden Ankara Demiryol Fabrikasının görünümü (31. Ekim. 2003).


DE 21 505'in makinist bölmesi (Ankara Demiryol Fabrikası, 31. Ekim. 2003).


DE 21 505'in fren musluğu (Ankara Demiryol Fabrikası, 31. Ekim. 2003).


De 21 505'in kapısı ve prömatik silecek motoru (Ankara Demiryol Fabrikası, 31. Ekim. 2003).


DE 21 505 tekerlek takımları takıldıktan sonra son kontroller için Ankara Demiryol Fabrikası kapalı alanında. Ucu görünen yeşil-sarı lokomotif DE 11 000 (22. Ocak. 2004).

"Dün akşam (17. Mart. 2004) saat 19:30 sularında DE 21 505 Batı yönünden Ankara'ya doğru
homurdanarak bir askeri katarı çekiyordu. Hemde o çanını çalarak!"
Murat Tekin



DE 21 534 henüz servisten alınmadan önce Çatalağzı'nda (Fotoğraf: Ünal Kansızgündüz).


Iskat edilmiş DE 21 534 Ankara Demiryol Fabrikası açık sahada (4. Kasım. 2003).


DE 21 534'ün azami süratini gösteren kabin içindeki yazı (Ankara Demiryol Fabrikası, 4. Kasım. 2003).


DE 21 505 olmalı Ankara Demiryol Fabrikası Deposunda (Fotoğraf Altan Ataman, 20. Şubat. 2004).


DE 21 501 ve DE 21 534 Ankara Demiryol Fabrikasında yorgun bedenlerini dinlendiriyorlar (Fotoğraf Altan Ataman, 2004).


Çatalağzı'nda sergilenmesi planlanan DE 21 520 Ankara Loko Bakım Atelyesinde. Lokomotifin önünde görünen diğer lokomotifse DH 7000 (27. Şubat. 2006).


DE 21 520'nin markizinin arkadan görünüşü (Ankara Loko Bakım Atelyesi, 27. Şubat. 2006).


Bir DE 21 500 ve bir DE 22 000 Çatalağzı Depodalar. Bu iki amerikan makinenin aradan geçen yıllara rağmen totman ve kumlama pedalları aynı. Arkada buharlı lokomotiflerin olduğu günlerden kalma su cenderesi de kareye girmiş (Fotoğraf: Ünal Kansızgündüz, 2007).


Ana Sayfaya...